Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Leerlingen Ichthus College herdenken actief de bevrijding

· leestijd 3 minuten Algemeen

(door Leo Polhuijs)

KAMPEN – Leerlingen van de afdeling praktijkonderwijs van het Ichthus College houden in de week van 15 tot en met 19 april elke dag activiteiten rondom de herdenking van de bevrijding van Kampen. Deze leggen de verbinding met de directe omgeving van de leerlingen en doen een beroep op hun maatschappelijke betrokkenheid. 

“Binnen ons onderwijs wordt er steeds meer de nadruk gelegd op burgerschap en de eigen verantwoordelijkheid. De activiteiten in de komende week sluiten daarbij aan,” zeggen teamleider praktijkonderwijs Jan Nijhuis en theoriedocent Robert van den Belt. De concrete aanzet voor de herdenkingsactiviteiten kwam van laatstgenoemde. 

Spontaan

Nijhuis: “Wij vinden het belangrijk om de link te leggen tussen Kampen in oorlogstijd en het heden. Het is goed om stil te staan bij wat er is gebeurd maar ook om na te denken over de vraag hoe we tegenwoordig staan tegenover oorlog en de gevolgen daarvan.”

Van den Belt: “Eerst dachten we aan één dag, maar het is een week geworden. Iedereen dacht actief mee. Vanuit het docententeam kwamen spontaan ideeën. Het thema bevrijding krijgt vorm tijdens alle vakken. Elke leerkracht vult het op zijn eigen manier in. Ook de leerlingen zijn enthousiast. Ik heb al de opmerking gehoord: “Even geen Engels vandaag, maar liever een les over de oorlog.Het thema oorlog leeft zeker bij de leerlingen. Ook zij horen verhalen over Oekraïne of andere brandhaarden. En er zijn ook leerlingen die zelf uit een land komen waar ze oorlog hebben meegemaakt.” 

Praktisch 

Het Ichthus college is van oudsher altijd betrokken bij de officiële herdenking van de bevrijding van de stad op 17 april. Komende woensdag is het 79 jaar geleden dat de stad werd bevrijd van de Duitse overheersing. Ook is de school betrokken bij Dodenherdenking op 4 mei. “Omdat onze honderd leerlingen erg praktisch zijn ingesteld, ligt de nadruk op doe-activiteiten, “ aldus Nijhuis en Van den Belt. “We hebben geprobeerd alles zo concreet mogelijk te maken, waarbij de stad en de directe woon- en leefomgeving van de leerlingen als uitgangspunt wordt genomen. Als inspiratie voor de komende week werd onder meer een boek van Jaap van Gelderen met Kamper oorlogsverhalen van Kamper kinderen. Zo sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen. We hebben gekeken naar kinderverhalen en verhalen van mensen die een maatschappelijke functie bekleden, zoals een politieagent en bekend voetballer van Khc.”

Stadsboerderij

Op maandag 15 oktober wordt de aftrap voor de week gegeven door Jan Nijhuis en conciërge Cees Visscher. Laatstgenoemde vertelt daarbij over zijn schoonvader in oorlogstijd en ook komt aan de orde hoe Kampen er zo’n tachtig jaar geleden uitzag. Nijhuis: “Ook op deze manier komt de oorlog heel dicht bij de belevingswereld van de leerlingen. “Oh, zag Kampen er toen zo uit”. De Tweede Wereldoorlog staat ver van hen af. Er zijn nog slechts enkele oude mensen die er nog uit eigen ervaring iets over kunnen vertellen.” Eveneens op maandag wordt een boek besproken van Koen Alderriessen, dat ingaat op de vraag “Wat is er gebeurd en wat zou jij doen als het weer zover komt? Wat er zou gebeuren als Kampen nu zou worden aangevallen.” Dinsdag is het de beurt aan Kampenaar Laurens Hooisma, die vertelt over de stad tijdens de Joodse gemeenschap van Kampen en het onderduiken in Kampen. 

Medailles

Woensdag is een sportdag waarbij een bevrijdingsloop wordt gehouden op het sportveld bij het Ichthus College aan de Flevoweg 68. Daarbij zijn medailles te winnen en krijgen leerlingen een certificaat. Dennis Hendriksen vertelt op deze dag over het leven van de Kamper verzetsstrijder Henk Steenbeek en opent deze met een Kamper oorlogsverhaal gericht op sport. 

Donderdag is een stadswandeling met opdrachten in de stad en na afloop zelfgemaakte bevrijdingssoep en broodjes. De leerlingen scannen tot nu toe nog ongepubliceerde foto’s uit het privé archief van Kampenaar Daan Gunnink, die ruim in de negentig is. Deze worden naar het stadsarchief gestuurd. 

Vrijdag vertelt Corine Kapenga over haar grootvader die als politieman weigerde Joden op te pakken. Ook leest ze een gedicht voor. Daarmee wordt de week afgesloten.

Kampenaar Joop van Dijk heeft inmiddels les gegeven over de Stolpersteine in de binnenstad. Deze struikelstenen zijn aangebracht op plekken waar in de oorlog onder anderen Joden, maar ook verzetsstrijders zijn weggevoerd. Leerlingen van het Ichthuscollege Ichthus College werken mee aan het onderhoud. In de school is bovendien een kleine tijdelijke tentoonstelling ingericht met boeken over oorlog en bevrijding, in samenwerking met de bibliotheek.