Afbeelding
Anthonij Rietman

Franse geest daalt neer in Nieuwe Kerk

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Anthonij Rietman)
KAMPEN – Jan Hage, organist van de Dom in Utrecht, gaf op 18 januari een concert op het orgel in de Nieuwe Kerk. Ondanks de kwijnende orgelcultuur en de onbekendheid van het orgel aldaar was er een redelijke opkomst.

Het concert werd geopend met Bachs Preludium und Fuga in a-moll BWV 543. In dit werk is duidelijk de invloed van Buxtehude te horen en Hage had in zijn spel oog voor hoofdlijnen en details. Hierna volgende het Lamento van Guilmant. Fraai en verstild vertolkt. Pure virtuositeit was te horen in Étude pour agresseurs no. 11 van Alain Louvier, gevolgd door Toccata und Fuge in d-moll op. 59 van Max Reger. Fraai en kundig gespeeld maar in het plenum (veel registers van het orgel staan dan open) klonk het orgel hard en stuurs.

Op het programma stond ook een werk van Jan Hage zelf: zijn 4 Raps, een werk dat hij een aantal jaren geleden heeft geschreven voor het Hinsz-orgel in de Bovenkerk. Wie dit werk in de Bovenkerk heeft gehoord zal moeite gehad hebben met de klank van het orgel in de Nieuwe Kerk. De gebreken van het orgel verdwenen naar de achtergrond bij de uitvoering van de Suite opus 5 van Maurice Duruflé. De noten werden hier op een dusdanige wijze leven in geblazen, dat de Franse esprit verbazend goed tot leven werd gewekt. Al met al een concert waarin het spel het won van de klank.

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.