Afbeelding

Ondernemers over crisis: ‘’Het is geen toestand om vrolijk van te worden’’

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Leo Polhuys)

KAMPEN - Kampen zit op slot vanwege het coronavirus. Scholen en musea zijn gesloten, de horeca zit dicht. Het is een bizarre toestand. Ook de middenstand heeft het zwaar, nu klanten persoonlijk contact vermijden. Deze krant peilde de stemming onder een aantal Kamper ondernemers. Steeds meer ondernemingen sluiten de deuren. C & A meldt bijvoorbeeld dat het filiaal tijdelijk is gesloten. Online bestellen kan nog wel, de bestelling wordt dan gratis thuis bezorgd.

‘’Het is geen toestand om vrolijk van te worden, ‘’ sombert Vincent Flik van Multivlaai. Het telefoongesprek met hem wordt even onderbroken voor - zowaar – de komst van een klant. ‘’Onze zaak richt zich vooral op mensen die iets lekkers komen halen voor bijvoorbeeld een feestje of een verjaardag, ‘’zegt Vincent. ‘’De aanloop is tot bijna nul gereduceerd. Er lopen niet veel mensen meer in de stad. En waar klanten voorheen een hele taart kochten, nemen ze nu een paar puntjes mee. Bedrijven die een order hadden geplaatst, hebben geannuleerd. ‘’ Hebben ondernemers vaak een financiële buffer, bij Multivlaai is die er niet meer. ‘’We hebben flinke waterschade opgelopen en werken vanuit een verkoopwagen.’’ Bezorgen kan wel, de overheid heeft dat niet verboden. Maar ook het aantal bezorgingen is flink teruggelopen. ‘’ Multivlaai heeft vijf medewerksters in dienst voor wie nu arbeidstijdverkorting is aangevraagd. ‘’Ik hoop natuurlijk dat deze toestand snel overgaat maar sluit niet uit dat de maatregelen van de overheid na 6 april worden verlengd,’’ zegt Vincent. In de winkel zelf zijn voorzorgsmaatregelen genomen om verspreiding van het virus te voorkomen. Zo wordt de pinautomaat regelmatig ontsmet.

Plexiglas

Bij Gall en Gall zijn ook de nodige maatregelen genomen, zegt woordvoerder Leon Helleman. ‘’Bij ons zie je een beetje hetzelfde effect als bij de supermarkten. De klanten blijven wel komen, maar nemen nu voor de zekerheid een doosje mee waar ze vroeger een fles kochten. Onze schappen staan nog gewoon vol. In de winkel vermijden we fysiek contact. Voor de balie is een streep getrokken om afstand te bewaren en er is een plexiglas wand geplaatst. ‘’ Helleman heeft de indruk dat het aantal onlinebestellingen toeneemt.

Doekje

Bij boekhandel Bos, met vestigingen in Kampen en IJsselmuiden, worden de hygiënemaatregelen strikt nageleefd, zegt mede eigenaresse Henriëtte Schutte. ‘’Dat betekent dat we regelmatig een doekje over de pinautomaat of beeldschermen halen. Gezondheid staat voorop, voor zowel personeel als klanten. ‘’ Qua omzet valt de schade op dit moment nog wel mee, vertelt mevrouw Schutte. ‘’Wij krijgen nog steeds aanvoer van onze leveranciers, dus zo lang dat nog doorgaat, beschikken wij over ons materiaal in de winkel. We hebben ook postkantoren op onze vestigingen en weten niet wat daarmee gebeurt. Als de overheid zegt dat deze moeten sluiten, dan zullen we dan moeten doen. Dan gaat de boekhandel ook dicht. Maar zover is het nog niet.’’

Legpuzzels

Bij Primera Hanzehof is een verschuiving aan de gang in het verkooppatroon. ‘’Normaal gesproken komen de meeste mensen voor een kaartje of een cadeautje, maar op dit moment verkopen we heel veel kantoorartikelen zoals cartridges. Dat komt omdat mensen meer thuiswerken. Ook tijdschriften en boeken doen het goed. We hebben onlangs nog een grote partij legpuzzels ingekocht omdat we verwachten dat mensen meer tijd in hun eigen woning doorbrengen. Qua omzet merken we op dit moment niks van de coronacrisis.’’