Afbeelding

Hoera voor Kampen

· leestijd 1 minuut Algemeen

KAMPEN - Zet een wijkagent, een winkelier, een vormgever en een paar andere enthousiastelingen bij elkaar en wat gebeurt er dan? Ze bedenken samen een promotiecampagne om de winkeliers van Kampen te steunen én stil te staan bij de maatregelen die horen bij de anderhalve meter samenleving. Inclusief kreten zoals “Hoera, ik mag weer naar mijn schoonmoeder!” Een vrolijke boodschap, met een serieuze ondertoon.

Het begon allemaal met een photoshop plaatje van wijkagent Jean Louis Becker met de tekst “Ik koop lokaal”. Om daarmee de ondernemers een hart onder de riem te steken. En dat leidde tot meer. Michiel de Groot is eigenaar van Intertoys Kampen en een van de initiatiefnemers: “de komende weken hopen we regelmatig foto’s van Bekende Kampenaren met iedereen te kunnen delen voor de laatste updates over de versoepeling van de Coronamaatregelen. In de eerste lichting zitten Hester Timmerman, Michael Bres en Bertus Krabbe. Maar er komen nog veel meer BK-ers bij de komende weken, hoor!” De actievoerders hebben een paar duidelijke opdrachten voor alle inwoners van Kampen: “Download de poster via www.hoeravoorkampen.nl en hang hem voor je raam of boven je bed. Haal ansichtkaarten met de campagnebeelden gratis op bij een van die aardige winkeliers in de binnenstad. En neem de achterliggende boodschap serieus. Alleen samen krijgen we Corona onder controle.” De Groot heeft nog iets weg te geven, zo vertelt hij: “Wil je kans maken op een gesigneerde megaposter van je favoriete Bekende Kampenaar? Stuur dan een mailtje naar info@hoeravoorkampen.nl met vermelding van je favoriete BK-er!”

Shoppen op gepaste afstand

Binnenstadsmanager Leo Hoksbergen steunt het initiatief, maar heeft ook een duidelijke boodschap voor de Kampenaren: “wil je de lokale ondernemers in Kampen steunen? Shop voorzichtig & bestel online via www.bezorgeninkampen.nl. Natuurlijk mag je ook langskomen. Want winkelen doe je in je eigen stad, bij winkeliers die heel veilig hun winkel hebben ingericht, die met passie hun producten maken en je er graag over vertellen. Maar houd gepaste afstand, ook in de winkelstraat.”

Initiatiefnemers

Alle posters worden helemaal gratis vormgegeven door Laura van de Letterloods, zelf ook gevestigd in de binnenstad. Daarnaast werken onder meer Janita Tabak en vele andere BK-ers mee. De campagne is uitgewerkt door de stichting Kampen Partners en wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Kampen en de Provincie Overijssel.