Afbeelding

Smakelijk lokaal groeit mede door ‘Corona-lockdown’

· leestijd 2 minuten Ondernemen in Kampen

(Door Alex de Jong @ Attest Communicatie)

Corona. Menigeen heeft er hinder van ondervonden. Sommige mensen door ziekte, anderen omdat ze als ondernemer door de lockdown omzet moesten missen. De ‘intelligente lockdown’ bracht Bianca Bastiaan, initiatiefnemer van ‘Heerlijk uit de Streek’ en drijvende kracht achter ‘Smakelijk Lokaal’ eigenlijk alleen maar goeds. ‘Ik durf dat bijna niet hardop te zeggen’, vertelt ze met het schaamrood op de kaken.

Maar feit is dat ze door de lockdown de online bestellingen van haar ‘winkel’ vol streekproducten alleen maar zag toenemen. Met ‘Smakelijk Lokaal’ combineert ze de trend van vandaag - online shoppen - met het ondersteunen van de lokale ondernemers. ‘Een ideale combinatie die’, zo verwacht Bianca, ‘alleen maar zal toenemen.’

Die laatste constatering is fijn, zo wordt al snel duidelijk. Tenslotte wil ze van het samenstellen van pakketten met streekgebonden producten graag haar broodwinning maken. Dan kan ze haar baan als buschauffeur voorgoed vaarwel zeggen. Als voorschot op deze ontwikkelingen wordt de schuur achter haar huis, pal onder de dijk aan de IJssel, bij ’s Heerenbroek, op dit moment omgetoverd tot een magazijn en keuken. Alles volledig volgens de strenge HACCP-normen. Ook gaat haar contract bij Connexxion van 22 naar 15 uur.

Lokale producten

Bianca stelt lekkere en voedzame pakketten samen van diverse lokaal geproduceerde producten. Aardbeien, komkommers, tomaten, biologische yoghurt van schapenmelk, vers gebrande koffie, scharreleieren, zuivel en kaas, of een lokaal gebrouwen biertje; het assortiment groeit bijna dagelijks. Op de site smakelijklokaal.nl vind je diverse pakketten voor uiteenlopende prijzen; van BBQ- tot verrassingspakketten. Ook het aantal aangesloten lokale telers, boeren en producenten groeit voorspoedig.

Twee jaar geleden begon ze vol enthousiasme aan het bijeen brengen van lokale producenten en stelde ze de eerste pakketten samen. Inmiddels groeit het initiatief flink. Het merendeel van de aangeboden producten draagt het ‘keurmerk’ (H)eerlijk IJsseldelta. ‘Het streekmerk promoot alle producten uit de IJsseldelta die voor minstens 50% bestaan uit grondstoffen uit dit gebied’, vertelt Bianca. ‘De IJsseldelta omvat de gemeenten Zwolle, Zwartewaterland en Kampen. Bijzondere deelgebieden zijn Polder Mastenbroek, Kampereiland, de Mandjeswaard, de IJsselmonding en de boorden langs de IJssel van Kampen tot en met Windesheim bij Zwolle.’ Op dit moment zijn acht ondernemers uit het gebied aangesloten bij het Streekmerk (H)eerlijk IJsseldelta: Erf 1 Zuivel, Vahl Komkommers, Kalter Aardbeien, De Vreugdehoeve Zuivel, Bakker René Vermeij, Van den Belt Tomaten, Heuvel Eieren, en Van der Weerd Vlees. Naast de producten van eerdergenoemde bedrijven, stopt ze in haar pakketten ook kwaliteitsproducten van Kaaswinkel ’t Vuistje, Brouwerij De Wereld, BEEK Spirits, De Notengaard en De Eenhoorn Koffie & Thee.

Wake-up call

Haar wake-up call was een burn-out, een paar jaar geleden. Bianca: ‘Ik dacht dat ik een griepje had, besloot na een paar dagen ‘ziek’ thuis toch weer naar het werk te gaan, maar het ging niet goed. Die maandagochtend ging in een roes voorbij. Ze meldde zich weer ‘ziek’ en ging naar huis. ‘Onderweg barstte ik in tranen uit. Toen wist ik dat ik het leven zoals ik dat leidde, anders zou moeten indelen. Er moesten dingen veranderen.’ Een van die ‘dingen’ was haar baan, zo merkte ze al snel. Na een uitstapje als franchisenemer bij Zuster Evie, waarbij ze potten met ‘kant en klare’ bakmix verkocht, besloot ze uiteindelijk ‘Heerlijk uit de streek’ te starten. Min of meer een voortzetting van Zuster Evie, maar dan zonder het strakke keurslijf van een franchiseorganisatie. Zodoende kon ze er voor kiezen om meel van de plaatselijke molen te kopen. Ze realiseert zich dat dat duurder is dan wat je ook in potten bij de Xenos kunt vinden, maar reageert stellig met: ‘Standaard meel is prima, maar natuurlijk heel wat minder smakelijk dan wanneer je ambachtelijk geproduceerde meel van de plaatselijke molen gebruikt. Dat laatste komt de smaak van het eindproduct enorm ten goede.’ Consumenten hebben hier best iets meer voor over, zo weet ze inmiddels.

Bianca stelt diverse standaardpakketten samen, maar wanneer bedrijven iets speciaals zoeken om medewerkers te bedanken of om hen een hart onder de riem te steken, dan maakt ze graag pakketten op maat. En stap je deze zomer op de fiets voor een mooie fietstocht door de IJsseldelta dan geniet je extra met een heerlijke picknicktas vol verse producten.

Artist impression Erfgenamenstraat
Informatiemoment nieuwbouwappartementen Erfgenamenstraat Algemeen Ingezonden 24 apr, 13:15
De roze entree in de dependance van SMK waarna men zich herboren voelt
Vrouwenkracht geëtaleerd via het moederschap bij Stedelijk Museum Kampen Algemeen 24 apr, 11:11
Afbeelding
Column Ondernemen in Kampen: Worden we binnenkort allemaal honderd? Algemeen 24 apr, 08:00