Afbeelding

Hotels aan de IJsselkade waren open, maar de gasten bleven weg

· leestijd 3 minuten Ondernemen in Kampen

Door Niek Teune

KAMPEN – Het jaar begon nog zo goed voor Hotel van Dijk en het Boetiek Hotel aan de IJsselkade. Maar nadat het coronavirus West-Europa binnengetrokken was, annuleerden zowel zakelijke gasten als particulieren massaal hun overnachtingen. De hotels waren open, maar de gasten bleven weg. Na een aantal zware weken zit het aantal overnachtingen weer in de lift. Herman Wessels: “We merken dat de telefoon het weer doet.”

De eerste maanden van 2020 verliepen voor het Boetiek Hotel net zoals andere jaren. “We waren zeker niet ontevreden. Het zijn de rustige maanden qua toerisme, maar de zakelijke gasten kwamen wel. Er hebben meerdere managers en directeuren van internationale bedrijven bij ons overnacht ”, vertelt Jan Bos.

Herman Wessels van Hotel van Dijk is ook tevreden over de eerste twee maanden van het jaar. “Wij hebben doordeweeks veel arbeiders uit de industriële sector gehad. In het weekend kwamen de wandelaars en de toeristen. Tot de derde week van februari ging het eigenlijk heel goed. Maar toen merkte je al dat mensen door het coronavirus hun reizen gingen annuleren voor de daaropvolgende maanden.” Dat ervoer ook Ineke van de Weerd van het Boetiek Hotel. Zij ontving vanaf halverwege februari steeds meer afzeggingen van zakelijke gasten. “Toen begon ik wel een beetje de kriebels te krijgen. Waar gaat het heen?”

De particulieren lieten in februari nog maar weinig van zich horen. Het bleek stilte voor de storm, die voor Hotel van Dijk en het Boetiek Hotel losbrak na de persconferentie van het kabinet op zondag 15 maart. “Het leek wel alsof er een bom ontplofte. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. De ene na de andere annulering kwam binnen. Er zijn dagen waarop de ene na de andere reservering binnenkomt, maar het was nu andersom”, zegt Herman Wessels.

Van de Weerd had dezelfde ervaring als Wessels: “Ik kon achter de telefoon blijven zitten omdat de annuleringen binnen bleven komen.” Om hoeveel annuleringen het gaat, wil ze liever niet zeggen. “Het waren er ongelofelijk veel. Ik ga geen aantallen noemen, maar het was angstaanjagend.” Ze pakt haar digitale agenda erbij. “Vanaf 20 maart is de agenda de eerste weken leeg. Zakelijke gasten, toeristen, bruidsparen, bezoekers van evenementen. Leeg, alles leeg”, zegt ze al scrollend. Wat doet dat met een ondernemer? “Ik kon wel janken. Je weet niet wat je denken moet. Je hoopt dat het slechts enkele weken duurt. Niemand wist nog wat corona was.”

De eerste weken bleven alle gasten weg. “Er kwam werkelijk niets meer binnen. Af en toe waren er een paar jongens die echt bij een machine moesten zijn, maar daarmee hield het wel op. We hebben nachten zonder gasten gehad, terwijl maart in 2019 nog een geweldige maand was”, zegt Irma Wessels. Bos heeft er een verklaring voor. ‘Het grote probleem was dat iedereen die wilde komen, nergens in de stad terecht kon. De horeca en musea waren natuurlijk dicht. Er zijn ook mensen die dan een broodje halen bij supermarkt, maar dat zijn er maar weinig”, zegt hij. Daarom ontstond bij Bos en Van de Weerd tijd om aan andere bezigheden te besteden. Van de Weerd: “We hebben eerst wat kleine klusjes opgepakt. Daarna zijn we maar wat gaan wandelen, fietsen en puzzelen. Ik heb twaalf legpuzzels gemaakt. Ook heeft onze oudste kleinzoon drie weken in het hotel gelogeerd. We hadden de ruimte.”

De hoteliers zijn blij met de overheidssteun die het kabinet beschikbaar stelde voor bedrijven die financieel getroffen werden in de crisistijd. “We blij mogen zijn dat wij in Nederland wonen en werken. De steunpakketten zijn natuurlijk niet kostendekkend. Maar laten we blij zijn met datgene wat we krijgen”, zegt van de Weerd. Die mening deelt Herman Wessels: “Zakelijk gezien is het een verschrikkelijke periode geweest, maar gelukkig hadden wij genoeg vet op de botten om deze crisis door te komen. We hebben de laatste jaren achttien badkamers in ons hotel vernieuwd, maar andere investeringen moeten we nu even voor ons uitschuiven. Het belangrijkste is dat wij gezond zijn gebleven.”

Op dit moment zijn zowel Hotel van Dijk als het Boetiek Hotel nog steeds geopend. Van de Weerd: “Het zijn op dit moment vooral eenlingen die af en toe aanwaaien. Ook monteurs voor noodzakelijk onderhoud bij bedrijven in de omgeving druppelen weer binnen. Maar de managers en directeuren vergaderen op dit moment vooral nog online.” Vanaf halverwege juni zit er weer een stijgende lijn in het aantal gasten. “Dan komen bijvoorbeeld de mensen weer die op fietsvakantie gaan.” Ook Herman Wessels ziet onder andere de fietsende toerist voorzichtig weer een overnachting boeken. “Duitse toeristen komen weer naar Nederland. Dat is voor ons heel belangrijk. De bezetting is nog niet geweldig, maar er zit verbetering in. We merken dat de telefoon het weer doet. Voor juli en augustus zijn er inmiddels alweer aardig wat boekingen rechtstreeks bij ons hotel gedaan.”

De hoteliers hopen dat komende zomer meer Nederlanders op vakantie gaan in eigen land. Herman Wessels: “We willen graag weer ons oude niveau benaderen, al blijft het een feit dat ik nu blij ben met elke gast die ons hotel bezoekt.” “De mensen moeten het vertrouwen weer terugkrijgen”, stelt Van de Weerd. “Tot nu toe zijn we de coronacrisis doorgekomen. Soms met een lach, soms met een traan. Dat wat je nu kwijt bent aan reserveringen, dat haal je niet meer in. Gelukkig lijkt het nu weer de goede kant op te gaan.”

Afbeelding