Afbeelding

Tips voor werving en selectie

· leestijd 2 minuten Ondernemen in Kampen

(door Roeland Tameling)

“Zelfs bij economische tegenspoed heb ik moeite met het vervullen van vacatures”. Die uitspraak hoorde ik laatst van een toonaangevende ondernemer uit Kampen. Dat het aanbod van technische professionals niet mee kan komen met de groei van de sector, zorgt ervoor dat bedrijven in Kampen en de rest van Nederland met de handen in het haar zitten. Ze vissen allemaal in dezelfde vijver, met – een paar creatieve uitschieters daargelaten - hetzelfde soort hengel.

Hoe zorgt u er als ondernemer in Kampen voor dat uw hengel net even anders is dan degene die concullega’s gebruiken?

Kampen Partners heeft hierover een whitepaper geschreven, dat gratis is te downloaden via www.bedrijveninkampen.nl. Met de tips en tricks uit deze whitepaper hengelt u nieuwe collega’s binnen.

Te beginnen met het uitgangspunt: “Tevreden medewerkers als basis voor succesvol recruitment”

Want u kunt alles rondom recruitment nog zo op orde hebben, maar wanneer de ‘achterkant’ van uw organisatie niet op orde is, lopen mensen weg. Er zijn ten slotte genoeg aanbiedingen voor (technische) professionals. Openlijke waardering en een goed salaris zijn een goede aanvulling, maar hen serieus nemen is de basis. Geef werknemers vrijheid en verantwoordelijkheid om te voorkomen dat u dweilt met de kraan open. Het voorkomt dus niet alleen dat ze weglopen, het maakt ook dat u bekend staat als een goede werkgever. Zijn uw medewerkers uiterst tevreden? Dan komen potentiële kandidaten misschien zelfs bij u aankloppen. Klinkt logisch en dat is het ook. Maar in de praktijk is het nog geen vanzelfsprekendheid.

Overigens: als citymarketing organisatie hanteren we dezelfde strategie. We geven voorrang aan het tevreden houden van de bedrijven die we in Kampen koesteren boven de werving van nieuwe ondernemers. Met de Gemeente en ondernemersorganisaties kijken we graag naar mogelijkheden om het ondernemersklimaat voor hen te verbeteren.

Vergeet imago en positionering niet

De tweede tip (“Vergeet imago en positionering niet”) past natuurlijk ook in die lijn. Wij denken, dat het voor een stad en voor een bedrijf belangrijk is om zich met herkenbare merkwaarden te onderscheiden. Niet door het te roepen, maar vooral door het te laten zien. Vertaald naar uw praktijk: om kandidaten zover te krijgen dat zij zelf bij u aankloppen, is het belangrijk te kijken naar uw imago en positionering. U kunt daar zelf invloed op uitoefenen door niet direct bezig te zijn met het werven van kandidaten, maar imago- en/of positioneringscampagnes te doen. Bedrijven als Google en Facebook staan erom bekend enorm uitgebreide secundaire arbeidsvoorwaarden te hebben en het werken wordt zo aangenaam mogelijk gemaakt. Zo is er een sportschool op kantoor, zijn er lounge-ruimtes waar men kan ontspannen, krijgen medewerkers woonruimtes aangeboden etc. U begrijpt dat dit helpt bij het werven van geschikte kandidaten. Dichter bij huis is Coolblue een organisatie om als voorbeeld te nemen.

Denk dus goed na over wat u kandidaten te bieden heeft. En ga eens iets verder dan een goed salaris en prettige werksfeer, want dat beweert elke organisatie. Durf onderscheidend te zijn. Een bekend installatiebedrijf in Kampen organiseert memorabele personeelsfeesten voor de hele familie, omdat het vooral een ‘gezellig’ bedrijf wil zijn. Zo maakt het zijn gewenste reputatie waar.

Oh ja. Heeft u een nieuwe werknemer geworven? Gefeliciteerd! Hij of zij mag ook gratis met ons op sleeptouw door Kampen. Op de fiets, op de step, lopend of met de auto. Aanmelden kan via www.welkominkampen.nl. Zo maken wij onze reputatie als hartelijke Hanzestad waar.