Afbeelding
Jacob Vinke Fotografie.

Aangepast jubileumconcert van Kavóca met ‘King of Glory!’

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

Anders dan anders
Het is anders dan anders. Nu geen zaterdag vóór 1e advent. Nu niet bibberend wachten in de rij voor de Buitenkerk voor een mooi plaatsje, maar lekker warmpjes op de bank. Nu geen wegstervende nagalm van de laatste tonen van een muziekstuk, maar de geluidsboxen aan de muur.

Hoe pandemie uitdaagde tot creativiteit. Met samenwerking van meerdere disciplines vond Kavóca onder leiding van Luthine Postuma toch een weg haar 25e adventsconcert uit te voeren. Via een livestream vanuit een studio in Emmeloord was het jubileumconcert op zaterdagavond 12 december jl. prima te volgen. Luimes AV en Arjan Vahl stonden garant voor de inspirerende aankleding, alsmede licht en geluid.

Anderhalve meter
Op met militaire precisie uitgezette plekken stonden de zangers in de schaakbordopstelling en konden zij samen met slechts vijf instrumentalisten de muziekwerken uitvoeren. Uiteraard was de vaste waarde op kistorgel en piano Jurjan Lipke uit Elburg.

Ingeleid met de woorden van wethouder Geert Meijering die als lector meewerkte, werd gestart met het ‘Hodie Christus natus est’ gevolgd door het prachtige ‘O magnum mysterium’ van T.L. da Vittoria. Ondanks de droge akoestiek van de studio kwamen de zanglijnen heel goed en evenwichtig tot uiting.

Solisten en jeugd
In het blok uit de Messiah van G.F. Händel werd het titelstuk uitgevoerd met de woorden ‘Who is the King of Glory’ in ‘Lift up your heads, o ye gates’. De koorstukken werden verbonden door een recitatief en de aria ‘Thou shalt break them’ uitgevoerd door Chris Postuma. Met zijn mooie, warme tenorstem wist hij de luisteraar te raken.

Even later volgde het ‘Ave Maria’ duet van G. Caccini uitgevoerd door Yvonne Boerdam, Lucie Tromp en Regina Ederveen (harp). Een prachtig werk. Ook de jeugd ontbrak dit concert niet. Naar een arrangement van Pentatonix werd ‘God rest ye merry gentlemen’ uitgevoerd en werd het jazzy ‘Kings came riding’ van K. Stannard mooi neergezet.

Willcocks, Rutter en Bach
Door de vrolijk gezongen annunciatie ‘Gabriel to Mary came’ van Willcocks werd de blijde boodschap verkondigd. Hoewel het arrangement van J. Rutter van ‘Silent night’ schreeuwt om de akoestiek van de Buitenkerk, werd het toch met veel gevoel door de koorleden uitgevoerd. Een vast onderdeel van het adventsconcert van Kavóca zijn werken van Johann Sebastian Bach. Vanaf ‘Ich steh an deiner Krippen hier’ tot en met ‘Dein Glanz all Finsternis verzehrt’ verbonden met recitatieven door Chris Postuma en Lucie Tromp, werd een deel uit het Weihnachts Oratorium stijlvol uitgevoerd.
De zang in ‘In the bleak midwinter’ werd harmonieus op een harp begeleid door Regina Ederveen. Hierdoor werd de luisteraar aangenaam verwarmd. De harp vormde een prachtige toevoeging aan dit concert. Al dansend in het ‘Tomorrow shall be my dancing day’ werd het slotstuk ingezet: ‘All bells in Paradise’ van J. Rutter. Met de inbreng van Hendrie Westra (slagwerk), Cyrille van Poucke en Raymond Rook (beiden trompet) werden dit de laatste en feestelijke pareltjes van het concert.

Hoop
Met dit alles-is-anders-concert werd Luthine Postuma en haar Kavóca toch een beetje in het zonnetje gezet. Al zij het met spots… voor maar liefst 25 jaar lang voor elk adventsconcert een ander thema met bijpassende muziek zoeken. Met haar rechterhand Els Bosch maandenlang alles voorbereiden. De laatste weken voor het concert de partituren klaarmaken voor het orkest. Met als resultaat:
25 hoogtepunten van een prachtig koor. Gefeliciteerd! Maar volgend jaar hoop ik toch maar in kou voor de deur van de Buitenkerk te moeten wachten.

Een luisteraar

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.