Afbeelding

Kamper Schoolvoorbeelden: Hoornbeeck: ?blik naar boven gericht'

· leestijd 2 minuten Algemeen

Nu de leerlingen genieten van hun vakantie. Neemt weekblad De Brug deze zomer drie bijzondere Kamper scholen onder de loep. Bijzonder, omdat ze de enige zijn in hun soort, bijzondere kinderen op school hebben, of in een multifunctioneel gebouw zitten. Elke school heeft zijn eigen verhaal.

(door Enrico Kolk)

KAMPEN ? ?De schoorsteen van het Stationskwartier, zo wordt onze school ook wel genoemd.? Henk Jan Bart, locatieleider van Hoornbeeck College Kampen is maar wat trots op het nieuwe gebouw van de school. Een flinke verbetering ten opzichte van het oude gebouw, waar het ROC maar liefst elf jaar huisde.

Dat is nooit de bedoeling geweest, vertelt Bart. ?Dat zou een tijdelijke huisvesting voor maximaal vijf jaar zijn.? Vooral de zoektocht naar een locatie kostte veel tijd. ?Aanvankelijk zou het nieuwe Hoornbeeck College tussen de Pieter Zandt en de Molenbrug komen. Maar dat moest een groenstrook blijven.? Uiteindelijk kwam de school terecht in de nieuwe wijk Stationskwartier.

Wanneer je daar van de bovenkant naar kijkt, dan lijkt de wijk op een huis. ?En wij zijn daarvan de schoorsteen?, glimlacht de locatieleider. Over de invulling van die school is flink nagedacht, en dan met name over het trappenhuis. ?Er zit een symboliek in. Het heeft een bijzondere architectonische vorm. Dat vormenspel trekt de blik omhoog. En wij denken dat je ook naar boven moet kijken. Want we verwachten alle hulp van boven, van God dus. Als het goed is, dan is onze blik naar boven gericht en staan we wel middenin deze samenleving.? Docent Henk Tijssen vult aan: ?Dat wordt ook gewaardeerd door onze achterban.?

Band met Pieter Zandt
En die bestaat vooral uit reformatorische mensen. ?De Pieter Zandt is onze hofleverancier, 95 procent van onze studenten komt daarvandaan?, zegt Bart. De scholen hebben dan ook een ?warme' samenwerking. ?We geven bijvoorbeeld voorlichting op die school. Klas 2 van de Pieter Zandt kan bij ons een speciale ?doe-dag' volgen, waar ze de school leren kennen. En speciaal voor Pieter Zandtleerlingen hebben wij een open dag?, vertelt Tijssen.

Daarnaast doen de twee scholen ook een gezamenlijk project. ?Wij hebben samen een doorlopende leerlijn voor de opleiding bouwtechniek?, voegt Bart toe. Samen met de Obadjaschool (speciaal onderwijs) uit Zwolle starten de twee vanaf september een eigen leerwerkcentrum bij Impact, met de naam Steur. ?Dat betekent STart Een Unieke Route?, lacht Bart. Dat is bedoeld voor mensen die mbo-niveau 2 niet halen (opleidingen bij Hoornbeeck starten vanaf niveau 2). ?Pro-, Cluster4, en Reboundleerlingen van de Pieter Zandt kunnen daar terecht.?

Bij Steur hebben de studenten een arbeidsmatige dagbesteding. ?Werkend leren en lerend werken?, vat Bart samen. Met 35 leerlingen gaat het leerwerkcentrum in september van start. ?Het hoeft niet te groeien?, zegt hij. ?Het liefst heb je natuurlijk dat er niemand tussen wal en schip valt. En bij ons op school gebeurt dat gelukkig ook heel weinig, maar het gebeurt wel.?

De andere kant op, dat kan ook. 28 procent van de Hoornbeeck-student stroomt door naar het HBO. ?Dat was tien jaar terug minder?, zegt Tijssen. ?We leiden op voor de toekomst?, valt Bart hem bij. ?Maar ook voor de Toekomst met een hoofdletter. Die is in de hemel, door de gerechtigheid van Jezus Christus.? Tijssen sluit af: ?Aan Gods zegen is alles gelegen. Ons werken is tevergeefs als God het niet zegent. En dat is toch wel de essentie van het christelijke onderwijs dat wij hier geven.?