Afbeelding

Kamper Koggejournaal: Kamper kogge gevierd

· leestijd 2 minuten Cultuur

?Zet de koers maar uit, voor een rijke buit. Waar het werk ons wacht, dat ons welvaart bracht!' Zo opgewekt zingend vertrok in de middeleeuwen de bemanning van de koggeschepen naar steden en gebieden, die op handelsgebied nauw samenwerkten in het machtige Hanzeverbond.

Aan boord van de naar een origineel voorbeeld nagebouwde Kamper kogge, klinkt ook nu nog gezang als na het werk een welverdiend ?Koggebittertje' de kelen smeert en schipper Jan Jonker zijn accordeon (de ?trekzak') ter hand neemt en aanstekelijke zeemansliedjes ten gehore brengt.

Op de motor stroomopwaarts varend bezocht Kampens maritieme visitekaartje de afgelopen weken feestend Zutphen en Doesburg. Zutphen vierde het IJsselfestival met als thema de middeleeuwen; Doesburg beleefde het 777 jarig bestaan van de stad. Het massaal toegestroomde publiek in die plaatsen kreeg er maar niet genoeg van de Kamper kogge van binnen en van buiten te kunnen bezichtigen. ?Praat de bemanning soms ook nog als vroeger?' zo wilden sommige Doesburgers weten, die opvarenden in plat Kampers hoorden roepen: ?Bezuukers allemoale ?arteluk welkom!'

Wel gaf de tocht naar beide steden voor de kogge heel wat te doen. Tot zes keer toe verscheen een mobiele takelkraan om de 22 meter hoge en drie ton wegende mast op de kogge van zijn voetstuk te tillen en die er ook weer op te plaatsen. De niet scharnierende mast bleek namelijk te hoog om onderweg alle bruggen over de IJssel zonder meer te kunnen passeren. Wel een modern probleem want bruggen waren er in de middeleeuwen, het tijdperk van de Hanze, nauwelijks of niet. De koggen voeren toen, zwaar beladen met handelswaar, voornamelijk over zee. Het waren de voorlopers van de moderne kustvaart.

?Problemen zijn er om opgelost te worden,'sprak schipper Jan Jonker en dus werd de gedemonteerde mast in zijn volle lengte liggend aan dek meegenomen. ?Over de takelkosten hoeft de ?Stichting Kamper Kogge' zich geen zorgen te maken,' aldus het Kogge-promotieteam. ?Die betalen de steden die het bijzondere schip uitnodigen om er hun feesten nóg aantrekkelijker mee te maken.

De 12 vrijwillige bemanningsleden op deze tocht, hadden handen vol werk om de kogge, bekend om zijn eigenzinnige vaareigenschappen, weer piekfijn op de plaats van bestemming te krijgen. Het werken aan boord doorkruid met flitsende humor. Gevraagd aan bemanningslid Aart Duiveman hoe laat het was, sprak deze gevat: ?Ik zol 't niet weetn want ?et veranderd steeds!'

Bijzonder in Doesburg was de komst van een jeudig bruidspaar aan boord. Een geïmproviseerd zwembadje aan dek bracht de bemanning op de warmste dagen verkoeling. De Kamper kogge voer na een afwezigheid van 13 dagen met een vaartje van circa 15 km per uur, weer op huis aan. Over het mooiste deel van de IJssel. Ruim water, fraaie wolkenpartijen en uiterwaarden met grazend vee. Een schilderij van Voerman gelijk.
Zo heeft de kogge met zijn bezoeken de charme van Kampen weer ten volle uitgedragen!

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.