Afbeelding
aangeleverd

Toen kwam de coronacrisis...

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

Zo, dat was schakelen! De eerste dag van de Lock down in maart vorig jaar hebben we de koppen bij elkaar gestoken en onszelf direct vragen gesteld als: Hoe blijven we zichtbaar? Hoe blijven we in beeld bij onze klanten? Waar is behoefte aan en wat is daar voor nodig? Ik ben erg impulsief en creatief en bedenk soms de gekste dingen maar heb een team om me heen dat wel hetzelfde moet willen.

Extra hard werken.
Een crisis als deze is uitdagend. Het kost veel extra energie om hetzelfde te bereiken. Daarbij gaat het niet alleen om behoud van omzet maar ook van plezier in je werk. Dat is ons gelukkig gelukt. Een mooie bijkomstigheid is dat we onze klanten nu veel beter kennen. We weten hoe ze heten, waar ze wonen en er ontstond echt contact tijdens het bezorgen van de bestellingen.

Puzzels, puzzels en nog meer puzzels
 Wat ons ook door deze crisis heen helpt is goed inkopen. Jacqueline, mijn vrouw, heeft steeds de juiste handel binnen weten te halen. Zonder gekheid, we hebben de Van Haasteren puzzelfabriek leeg gekocht. Duizenden puzzels in de winkel waar we de leukste filmpjes mee hebben gemaakt. Dat zorgde voor een vermelding op de officiële Van Haasteren fanpage. We hebben duizenden puzzels verkocht. Echt te gek! Ook bordspellen waren niet aan te slepen. De ouderwetse gezelligheid kwam toch weer een beetje terug in de huiskamers denk ik.

Dankbaarheid.
We houden het vol omdat je ook veel terug krijgt. In de winkel werd chocola gebracht, wekregen bloemen, kaartjes. Hartverwarmend! We hebben ook al onze creativiteit aangeboord hoor. Rond kerst mochten we alleen bezorgen, niet af laten halen. Gezien de hoeveelheidbestellingen was dat niet te doen. Dus zijn we stiekem aan de achterkant van ons pand zelfgaan bezorgen. Klanten konden de ‘bezorgde’ bestellingen afhalen bij de deur met de verlichte kerstkrans. Voor ons een eind sjouwen steeds dus je snapt het al, ik ben heel wat kilo’s kwijt!

Samenwerken en verbinden
Ik heb dit jaar veel collega ondernemers leren kennen. De ‘social media challenge’ heeft daaraan bijgedragen. Als ondernemers werden we uitgedaagd bijna elke dag een bericht te plaatsen. Om dat vol te houden moet je creatief blijven, verbinding zoeken met andere ondernemers en elkaar helpen. Dat laatste is in deze tijd extra belangrijk. Lukt het je niet om ‘out of the box’ te blijven denken? Vraag hulp aan een ondernemer waarbij je ziet dat het wel lukt. Heb je weinig ervaring op sociale media? Vraag tips van een expert om je op weg te helpen. In je schulp kruipen wanneer de omzet daalt en de kosten doorlopen of stijgen is heel logisch, het helpt je alleen niet verder. Geef de juiste signalen af, dan kunnen anderen helpen of op z’n minst een luisterend oor bieden.

Promotie voor de binnenstad
Ik draag de binnenstad een warm hart toe en wil de inwoners van Kampen blijven prikkelen om lokaal te kopen. Dat is belangrijk voor de vitaliteit van de stad. Ik ben me persoonlijk gaaninzetten voor diverse faciliteiten in de binnenstad. ‘Boe’ roepen vanaf de zijlijn past niet bij me, constructief meedenken wel. Samen met collega ondernemers hebben we de leukste promotiefilmpjes gemaakt en zelfs een uitzending van Jinek gehaald. Dat geeft energie, creëert zichtbaarheid waar hopelijk gunning uit ontstaat om toch lokaal te blijven winkelen.

En als de coronacrisis voorbij is…
Haha, tja, dan moet ik hard op zoek naar nieuwe uitdagingen! www.kamperveerkracht.nl

Michiel de Groot | Creatieve ondernemer | Eigenaar Intertoys Kampen

Afbeelding
Afbeelding
Artist impression Erfgenamenstraat
Informatiemoment nieuwbouwappartementen Erfgenamenstraat Algemeen Ingezonden 24 apr, 13:15
De roze entree in de dependance van SMK waarna men zich herboren voelt
Vrouwenkracht geëtaleerd via het moederschap bij Stedelijk Museum Kampen Algemeen 24 apr, 11:11
Afbeelding
Column Ondernemen in Kampen: Worden we binnenkort allemaal honderd? Algemeen 24 apr, 08:00