Afbeelding
Foto: Gerard Meijeringh

Sportclubs in coronatijd: Deel 13: IJVV

· leestijd 2 minuten Sport

KAMPEN - Door de jaren heen hadden sportverenigingen te maken met vertrouwde uitdagingen, kansen, zorgen en tegenvallers, maar door het coronavirus is alles anders. De impact is enorm. In de serie ‘Sportclubs in coronatijd’ maakt De Brug een tocht langs verschillende verenigingen om poolshoogte te nemen. In deel 13 reizen we af naar Sportpark Den Uithoek om met Wilco Wezenberg te spreken over sportsponsoring in coronatijd.

Wilco Wezenberg is al jarenlang voorzitter van de sponsorcommissie. In coronatijd heeft de sponsorcommissie een nieuwe uitdaging. Het aantal sponsors op peil houden. Dat gaat IJVV prima af. “Tijdens de coronacrisis is maar één sponsor afgehaakt. Er zijn zelfs nieuwe bedrijven bijgekomen. De groei heeft zich doorgezet. Dat komt door de Postuma Arena”, legt Wezenberg uit. Bij het gerealiseerde hoofdveld voor de jeugd heeft IJVV ruimte voor tachtig reclameborden. “Er zijn nog maar drie beschikbaar”, zegt Wezenberg.

Binding

Wat is het geheim? “Je moet binding houden met je sponsors. Momenteel kun je weinig bieden, maar je kunt wel betrokkenheid tonen. Hoe? Vorig jaar hebben we de actie Koop Lokaal opgezet met twee pagina’s in de Brug. Al onze pakketsponsors konden gratis gebruik maken van de socialmediakanalen van IJVV. En eind vorig jaar hebben we al onze pakketsponsors beloond met een pakket. Daarin zaten artikelen van bedrijven die het moeilijk hebben door corona, voornamelijk horecasponsors. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Zo kun je je onderscheiden door binding te houden met je sponsors, maar kun je in moeilijke tijden ook iets doen voor je sponsors.”

Alternatieve bronnen

Door de coronacrisis lopen sportverenigingen inkomsten mis. Volgens Wezenberg is het belangrijk om risico te spreiden. “Binnen een vereniging heb je vaak drie stromingen van inkomsten. Contributies, opbrengsten van de kantine en sponsorinkomsten. Wij voegen er een vierde aan toe. Overig. Wil je een gezonde huishouding, dan moet je zorgen voor gezond evenwicht, zodat je het kunt opvangen als een bepaalde stroom wegvalt.” Bij IJVV vielen in de categorie overig onder andere de inkomsten uit oud papier weg. “Daarom hebben we veel meer ingezet op de Vriendenloterij. En met succes. We zijn verkozen tot club van de week en de Vriendenloterij heeft ons afgelopen jaar 11.000 euro opgebracht. In deze tijd moet je niet stilzitten, maar kijken naar alternatieve bronnen. We hebben met succes een beroep gedaan op verschillende subsidies. Als vereniging kun je daar een beroep op doen, maar lang niet alle clubs weten daar genoeg van.”

Actief in coronatijd

IJVV blijft actief in coronatijd. Vorig jaar werd een hoofdveld voor de jeugd, met een tribune, gerealiseerd. Binnenkort wordt er een speeltuin voor de allerkleinsten gerealiseerd, “Er komt een groot toestel met een glijbaan, waarbij kleine kinderen ook kunnen klimmen en schommelen. Zo kunnen kinderen lekker spelen en de ouders op het terras zitten. We zijn een familieclub, gericht op de allerkleinsten tot Walking Football. Dan moet je zorgen dat je ook alle faciliteiten daarvoor hebt.” Daarnaast wordt bij IJVV hard gewerkt aan de realisatie van vier nieuwe kleedkamers. “De bestaande vier kleedkamers zijn straks alleen beschikbaar voor de dames. Daar wordt een nieuw gebouw aan vast gemaakt. Daarin komen vier nieuwe kleedkamers, een verzorgingsruimte en een ruimte voor de klusgroep. Daarnaast wordt de koffieruimte bij de Postuma Arena uitgebreid, zodat we de ouders nog beter kunnen voorzien. Het terras ligt er al. ”En dan is het nog niet over. IJVV wil de entree opschuiven richting de kantine en een ruime parkeervoorziening creëren op het oude oefenveld. Daardoor ontstaat een uitbreiding van zo’n honderd parkeerplaatsen. “Ons complex is straks hoofdklassewaardig”, besluit Wezenberg.

Gerard Meijeringh