Wikipedia
Wikipedia Aluminiumfosfide

Het zwalkend fosfine beleid

· leestijd 1 minuut Ingezonden Ingezonden

Tien augustus kon men lezen dat de drie ‘fosfine’ schepen aan de ketting lagen in Zwolle, Utrecht en Veghel. Het idee was dat de schepen naar IJsseloog gevaren zouden worden om te ontgassen en mogelijk om de lading eruit te halen. Alleen de provincie Flevoland gaf geen vergunning om de schepen naar IJsseloog te laten gaan.
De drie schepen - Imatra, Semper Spera en Coby - konden daar minimaal drie weken aan de ketting blijven liggen. Eind augustus kwam de oplossing op tafel en dat was dat de schepen naar Kampen verscheept zouden worden, waar ze gelost kunnen worden.
Fosfine is een fosforverbinding, die ook bekend staat als fosforwaterstof of waterstoffosfide. Het is een kleurloos, ontvlambaar en zeer giftig gas. Het is in vrije lage concentraties dodelijk. Het is gevaarlijk bij een concentratie van 0.5 deeltjes per miljoen deeltjes. In het ruim van de schepen werden concentratie gemeten van 300 tot 400 deeltjes per miljoen deeltjes. De chemische reactie stopt wanneer alle fosfine pellets (bolletjes) zijn verwerkt en na zo’n drie weken zou er niets of nauwelijks meer wat te meten zijn.
Donderdag kwam dan het bericht dat één schip naar Kampen was vertrokken, daar de andere twee schepen technische mankementen zouden hebben. In andere media was een dag later te lezen dat alle drie schepen ondertussen voor anker waren gegaan in Kampen. Het lossen zou dan op zaterdagochtend 4 september zijn begonnen. De woordvoerder van Hebo Maritiem Service en ook de burgemeester van Kampen hebben aangegeven dat er geen risico meer zou zijn voor de gezondheid.
Eerder deze week had de gemeente Kampen strenge eisen gesteld aan het lossen van de tarwe. Zoals het lossen mag alleen in het weekend en niet bij noordwesten wind en een veilige zone om de schepen. In de veilige zone mogen alleen mensen komen met beschermende kleding en tevens worden er steeds metingen uitgevoerd. Het valt allemaal onder een tijdelijk gedoogbeleid tot 12 november.
Antwoorden in de politiek duren altijd al heel lang en in Europa is dat al niet anders. Maar een versnelde oplossing zou kunnen zijn, dat men fatsoenlijk omgaat met anderen. Volgens het CDA ontbreekt het aan goed fatsoen. Het moet gewoon duidelijk zijn wat er in de lading zit. Dit houdt in dat men de schipper op de hoogte brengt of de lading niet vrijgeeft.
Maar aan dit hele verhaal, kan nog wat gekoppeld worden en dat is waarom men steeds met die schepen heen en weer gingen. Als men de ‘gebruiksaanwijzingen’ leest - op het moment dat men weet wat er in het ruim zit - dan had men kunnen weten dat na drie weken alles of bijna alles vervlogen zou zijn. Al bij al is het beleid zeker niet duidelijk te noemen geweest, en misschien wel zwalkend. Waar waren de specialisten die overal alles van moeten weten? 

Henny A.J. Kreeft 
Onafhankelijke Burger Journalistiek 

Afbeelding
Django Wagner zegt af voor Sail Kampen 2024 en wordt vervangen door Henk Dissel Algemeen 18 uur geleden
Ook bij regen houdt je het droog bij Sail Kampen 2024.
Enorme paraplus boven evenemententerrein houden bezoekers Sail Kampen 2024 droog Algemeen 18 uur geleden
Afbeelding
Luchtbeelden tonen opbouw indrukwekkend evenemententerrein van Sail Kampen 2024 Algemeen 21 uur geleden
Afbeelding
Leg jij het gevoel van Sail Kampen 2024 vast op foto? Stuur je foto in en win. Algemeen 28 mrt, 09:00
Afbeelding
Wie wil De Brug bezorgen in de binnenstad van Kampen? (En enkele andere wijken) Algemeen 28 mrt, 08:17
Afbeelding
Verblijf Oekraïners in samenleving komt in nieuwe fase Algemeen 28 mrt, 08:00