Afbeelding

'Veilingweg nu op z'n veiligst'

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Nick de Vries)
IJSSELMUIDEN - De opwaardering van de Veilingweg is wat het college van burgemeester en wethouders betreft afgerond. Alle mogelijke maatregelen om de weg veiliger te maken zijn genomen. Het college erkent dat er op sommige stukken van de weg nog steeds te hard gereden wordt, maar zegt daar verder niet veel aan te kunnen doen.

De veiligheid van het kruispunt Veilingweg met Oosterholtseweg is vergroot doordat de voorrang logischer gemaakt is, bovendien is het nu mogelijk om de weg in twee delen over te steken, de rijbaan is uit elkaar gehaald en er zijn vluchtheuvels in het midden gelegd. Tot slot zijn aan weerszijden van het kruispunt drempels aangelegd.

De snelheid van het verkeer op het kruispunt met Oosterholtseweg is volgens het college dankzij de drempels aanzienlijk afgenomen. De zogenoemde V85 (de snelheid van 85 procent van het verkeer) is gedaald van 56 kilometer per uur naar 50 kilometer per uur. De maximale toegestane snelheid op de hele veilingweg is verlaagd van zestig naar vijftig. De V85 is dus in overeenstemming met de maximumsnelheid.

Het college erkent dat op de Veilingweg nog wel te hard gereden wordt, maar zegt dat dit voornamelijk is op de rechte stukken na de kruising. Het is volgens het college niet mogelijk om af te dwingen dat bestuurders zich op het hele tracé aan de regels houden. Voor wat betreft de kruising lukt dit volgens het college al goed. ?De politie heeft er onlangs enkele uren gecontroleerd?, aldus burgemeester Koelewijn. ?In die tijd heeft niemand te hard gereden.?

wethouder Gerrit Jan Veldhoen heeft zelf als eens enkele uren uitgetrokken om de situatie te bekijken. Hem viel het op dat vooral op de tussenstukken te hard gereden werd en in veel gevallen leek het hem nota bene te gaan om bewoners van het gebied zelf.

Het college heeft niet alleen het kruispunt aangepakt. Ook de fietsoversteek tussen de wijken Zeegraven en Oosterhol Noord is veiliger gemaakt, door de zijstraten uit elkaar te leggen en een oversteek in twee fasen mogelijk te maken. Daarnaast zijn de bomen langs de weg aan de zijde van Oosterholt Noord zijn gekapt, waardoor meer zicht ontstaat op het verkeer op de Veilingweg. Tot slot is de verlichting doorgerekend en aangepast.

De werkzaamheden op de Veilingweg kennen een lange geschiedenis. Al in 2012 klonk de roep om aanpassing van het tracé en de kruising, vanwege de vele ongelukken die er gebeurden. De werkzaamheden liepen diverse malen vertraging op, tot onvrede van omwonenden die een schadevergoeding van de gemeente eisten, omdat ze maandenlang om moesten rijden om thuis te komen. Deze schadevergoeding is overigens nooit toegekend.

In juli 2014 werden de verkeersdrempels neergelegd, maar deze werden later ook weer verwijderd, omdat omwonenden klaagden over geluidsoverlast. Uiteindelijk is gekozen voor busdrempels die geen hindernis vormen voor landbouw- en vrachtverkeer en dus ook voor minder geluidsoverlast zorgen.

Voorzitter Theo Rietkerk van Go-Ahead noemde de handelswijze van Jubbega 'kwalijk'
KNVB fluit Jubbega terug: competitie dient uitgespeeld te worden Sport 19 uur geleden
Afbeelding
Zalk geef zich niet zomaar gewonnen in Lemele Sport 22 apr, 22:15
Afbeelding
Burgers gezocht die samen een boerderij op willen richten (3 foto's) 3 foto's instagram 22 apr, 13:21