Oók campers moeten dus ‘afvallen’
· leestijd 2 minuten AlgemeenVan de 800 campers die worden gewogen tijdens de weegcampagne van de NKC, blijkt één derde overbeladen. “We blijven hameren op het belang van een veilig campergewicht”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk.
VELDHOVEN - Om camperaars bewust te maken van de risico’s van het te zwaar beladen van de camper, voerde de NKC dit voorjaar en begin van de zomer de campagne Weet wat je weegt.
Invloed
Overgewicht kan de rijstabiliteit beïnvloeden en het remvermogen verslechteren, wat nadelig is voor de verkeersveiligheid. Bovendien is overbeladen strafbaar. Met dit onder de aandacht brengen en door camperaars de gelegenheid te geven kosteloos hun camper te wegen, wil de NKC de bewustwording rond dit aspect van de verkeersveiligheid vergroten. “Camperen is ontzettend populair. Er zijn nog nooit zo veel nieuwe camperaars bij gekomen in zo’n korte tijd. Het aantal campers in Nederland is de afgelopen 10 jaar verdubbeld. Lang niet iedereen verdiept zich in het gewicht van de camper. Het is belangrijk om aandacht te blijven vragen voor dit verkeersveiligheidsaspect”, zegt Stolwerk.
Verrast
En ook resultaten onderstrepen het blijvende belang. Een derde van de campers is dus te zwaar. “Veel camperaars waren verrast. Ze verwachtten niet dat hun camper overbeladen zou zijn.” Van de campers met overgewicht is 44% maximaal 100 kilogram te zwaar. De rest is meer dan 100 kilogram te zwaar, waarvan 28% zelfs meer dan 200 kilogram.
Te zwaar
Van de te zware campers is 73% klaar om op vakantie te gaan, dus zij hadden de volledige vakantieuitrusting bij zich. 26% gaf aan nog een paar bagagestukken te moeten inladen, zoals extra personen en fietsen. De overige 9% moest alles nog inpakken voor een vakantie.
Het soort camper lijkt ook samen te hangen met overgewicht. Van de integraalcampers is 46% te zwaar beladen, terwijl dat van de buscampers 16%is.
Afvaltips
De camperaars met overgewicht zijn met afvaltips naar huis gegaan. Zo hebben ze onder het andere het advies gekregen eens kritisch te kijken naar wat er allemaal mee gaat op reis. “Haal de camper eens helemaal leeg en vraag je bij alles af: kan ik ook zonder op vakantie?”
Wanneer afvallen niet gaat, of te weinig oplevert, is het ook mogelijk bij de RDW het gewicht van de camper laten opwaarderen naar een hogere toegestane maximummassa, gesteld dat de technische maximummassa dat toelaat. Uiteraard moet de bestuurder dan ook rijbewijs C of C1 halen. Anders mag de opgewaardeerde camper alsnog niet bestuurd worden.
Van de gewogen campers heeft 7% een maximaal toegestane massa boven de 3.500 kilogram, waarvoor dus een groot rijbewijs is vereist. Echter, ook van deze groep was 23% te zwaar beladen.
Weegstations
In de camperbedrijvengids van de NKC staan weegstations verspreid door het land waar campers terecht kunnen. Zie overigens ook de onderstaande link.
www.campercontact.com/nl/bedrijven
Wanneer is een camper eigenlijk overbeladen? De camper heeft een toegestane maximummassa, die op het kentekenbewijs staat. Dit is het maximale dat de camper mag wegen, inclusief de belading en passagiers. Alles dat de camper meer weegt dan de toegestane maximummassa, is overgewicht. In Nederland mag je met een B-rijbewijs een voertuig besturen met een maximaal toegestane massa van hooguit 3.500 kilogram.
Van de redactie
Over de NKC
De NKC is met ruim 60.000 leden Europa’s grootste camperclub. Als consumentenplatform behartigt de NKC de belangen van Nederlandse camperaars. De NKC heeft eigen verzekeringen, de app Campercontact, organiseert groepsreizen en is uitgever van onder andere het magazine Kampeerauto.
Aantal campers
in Nederland
is in 10 jaar
verdubbeld