Met beweging en plezier je brein trainen
· leestijd 1 minuut AlgemeenSanne Allach en Patricia Salemink werken met kinderen van 6 tot 18 jaar aan de ontwikkeling van breinverbindingen. Ze doen dat op een bijzondere locatie die de doelgroep erg aanspreekt. De gestucte muren van hun praktijkruimte zijn verruild voor een onderkomen dat is opgebouwd uitplanken. Sanne: “Kinderen komen hier heel graag. Ze zeggen me: ga hier nooit meer weg.”
VELDHOVEN - Plaats van handeling is blokhut D’n Bosbender aan de Nieuwe Kerkstraat. Het is ook de thuisbasis van Stichting Jeugdbelangen Oerle. “Dat maakt deze plek bijzonder voor ons. Deze locatie biedt ongekende mogelijkheden om te spelen. Kinderen mogen hier alles doen en daar maken we gebruik van”, zegt Patricia Salemink die onlangs is gestart met Kinderpraktijk Groeikracht.
Jarenlange ervaring
De Veldhovense heeft onder meer ervaring als pedagogisch medewerker op behandelgroepen in de jeugdzorg, pleegzorgbegeleiding en ambulante hulpverlening. Sanne Allach heeft jarenlang ervaring in jeugdbreincoaching en talentcoaching. Tijdens een jaar in het buitenland verdiept ze zich in reflexintegratie en bij terugkomst in Nederland heeft zij zich verder gespecialiseerd. Sinds enkele jaren richt de reflexintegratiespecialist zich vanuit haar praktijk Carpe Idea op kinderen en jongvolwassenen. “Reflexen zijn nodig om de hersenverbindingen te laten groeien. Synchroon daaraan voltrekt zich dan de motorische ontwikkeling. We zien steeds meer kinderen die bijvoorbeeld in de eerste 6 jaar van hun leven onvoldoende of op een geheel verkeerde manier hebben bewogen”, merkt Sanne Allach op.
“Veel ouders weten bijvoorbeeld niet dat kruipen heel belangrijk is. We hebben een linker- en rechter hersenhelft. Welnu, als een kind gekruist kruipt, worden verbindingen gelegd tussen de hersenhelften.”
Vastlopen
De dames hameren dan ook stevig op het belang van bewegen en het effect dat motorische ontwikkeling heeft op het brein. “Alle motorische stapjes vanaf de geboorte zijn nodig om uiteindelijk te kunnen functioneren op school. Wij vinden dat er op scholen te vroeg wordt gestopt met spelen. Kinderen moeten spelen en bewegen om te kunnen leren. Het zou mooi zijn als kinderen op school meer de ruimte krijgen om toe te geven aan hun natuurlijke behoefte tot bewegen. Prof. dr. Erik Scherder heeft het daar ook steeds vaker over.”
Het tweetal treft in hun praktijken veel kinderen die vast (dreigen te) lopen in het onderwijs, snel boos zijn, (faal)angstig zijn, verschillende leerproblemen hebben of bijvoorbeeld last hebben van bedplassen. Patricia Salemink: “We kijken heel goed naar wat een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen.”
Sanne Allach: “Tijdens een intakegesprek testen we welke reflexen storen en screenen we of de ogen goed samenwerken. Met als doel de informatieverwerking, concentratie, (energie)balans en leerprestaties van de cliënt beter te doorgronden. Denk hier ook eens aan bij vermoedens van dyslexie of als het lezen of rekenen niet echt helemaal vanzelf gaat. De Vereniging Functionele Optometrie Nederland, waarbij wij zijn aangesloten, is hiervan een warm pleitbezorger. We werken ook intensief samen met een functioneel optometrist.”
‘Reflexen zijn nodig om de hersenverbindingen te laten groeien. Synchroon daaraan voltrekt zich dan de motorische ontwikkeling.’
Ad Adriaans.
Meer informatie
Het traject begint met plezier, veiligheid en beweging om van daaruit breinontwikkeling te stimuleren. Ieder kind krijgt maatwerk, zoals het hoort. Meer informatie op www.kinderpraktijkgroeikracht.nl en www.carpeidea.nl.
Spelen en
bewegen
om te kunnen
leren