Ron Derksen van Rousseau chocolade in Veldhoven is van mening dat het zelf schilderen van paaseieren afneemt. FOTO: Bert Jansen.
Ron Derksen van Rousseau chocolade in Veldhoven is van mening dat het zelf schilderen van paaseieren afneemt. FOTO: Bert Jansen.

‘Dit is waar Pasen bekend om staat’

· leestijd 1 minuut Algemeen

Het is lente! En bijna ook Pasen. En bij lente en Pasen horen eitjes, overbekend symbool van vruchtbaarheid en begin van nieuw leven. Maar wie weet nog hoe eieren zelf te versieren? Wie weet nog hoe dat moet? Veel paasvierders wijken tegenwoordig dan liever ook uit naar óf al kant en klaar geverfde eieren. Óf naar overheerlijke paaseitjes van échte chocolade. Leve de lente!

VELDHOVEN - In de vorige eeuw is het een nog een soort van traditie dat voor de Pasen hardgekookte eieren geverfd en versierd worden, met name dan voor het paasontbijt. Een ware toverformule is het zakje met gekleurde blaadjes. Een willekeurig blaadje in water met gekookte eieren geeft een rode, blauwe of groene kleur aan de eieren.

Hoofdmoot

Een telefoontje naar Severinus leert dat zowel in hun woonhuizen als de winkel Pronk in het CityCentrum nauwelijks of geen gebruik meer wordt gemaakt van zelfversierde eieren. Ron Derksen van Rousseau chocolade in Veldhoven is van mening dat het zelf schilderen wat afneemt: “Chocolade is bij Pasen gewoon een hoofdmoot geworden. Met Kerst gaat het van cadeautjes tot lekker eten of steengrillen en wat chocolade. Maar Pasen, dan heb je echt het ontbijt of een goede brunch met veel chocolade. Dat is waar Pasen het meest bekend om staat.

Klassieke markt

“Wij hebben veel Paasprodukten in huis, dat is het grootste assortiment wat wij van alle seizoenen verkopen. Wij zijn een beetje van de klassieke markt, de holle hazen, de paaseitjes, de kipjes en de klassieke holle eieren, opengesneden en gevuld met kleine paaseitjes. Dat zijn nog steeds dingen die echt goed lopen.”

Erg leuk

“Wij hebben al vanaf direct na de carnaval al paaseitjes in huis, die langzaamaan dan steeds beter gaan lopen in de verkoop. Mensen zijn er nu bewust mee bezig. Het ouderwetse verven is voor de kinderen erg leuk, maar ik hoor het niet onder de volwassenen. Chocola is gewoon de hoofdmoot.”

‘Number one’-thema

Patrick Straver van Jamin in het CityCentrum weet het volgende erover te vertellen: “Pasen is ons ‘number one’-thema van het jaar, dat leeft hier nog enorm. Nu even afwachten wat het gaat doen met het hele Corona en lockdown gebeuren, maar in feite is het bij ons al volop voorjaar en Pasen.
“Wij beginnen altijd bij het begin van het jaar met de verkoop van paasprodukten en hoe dichterbij het komt, hoe harder het aan gaat trekken. Last minute is een beetje een mens eigen. De laatste twee weken voor Pasen is dan echt de piek voor ons.”

Verstopeieren

Straver heeft er geen idee van of mensen thuis nog gaan verven. “Daar heb ik geen beeld bij. We hebben wel de verstopeieren die in de tuinen en huizen verstopt worden. Dat is een markt die nog steeds blijft groeien. We gaan het meemaken dit jaar!”


‘Chocolade is bij Pasen gewoon een hoofdmoot geworden’

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.