“Het maakt niet uit waar je voor belt", zegt Annemiek Ceelen, trainer/begeleider bij De Luisterlijn Eindhoven - Veldhoven - De Kempen. FOTO: Bert Jansen.
“Het maakt niet uit waar je voor belt", zegt Annemiek Ceelen, trainer/begeleider bij De Luisterlijn Eindhoven - Veldhoven - De Kempen. FOTO: Bert Jansen. Foto: Bert Jansen

Een luisterend oor, zegt heel veel!

· leestijd 1 minuut Algemeen

Behoefte aan een luisterend oor? Bel, chat of mail dan met De Luisterlijn. 24 uur per dag staan 1.500 vrijwilligers klaar om naar uw verhaal te luisteren.

VELDHOVEN - “Het maakt niet uit waar je voor belt,” zegt Annemiek Ceelen, trainer/begeleider bij De Luisterlijn Eindhoven - Veldhoven - De Kempen. “Onze vrijwilligers zijn opgeleid om te luisteren en aan te sluiten aan de behoefte van de vraag. Een luisterend oor geeft al voldoende erkenning voor het verhaal waardoor iemand weer verder kan.”

Geschiedenis

De Luisterlijn is een landelijke organisatie die al 60 jaar bestaat. Ze vindt haar oorsprong in Engeland, vanuit een kerkelijke situatie. Iemand die behoefte heeft aan een praatje, zijn verhaal kwijt wild, krijgt gehoor bij een mede-kerkganger. Bel mij dan als je de behoefte hebt om met iemand te praten, zo deze persoon. De Luisterlijn is in Nederland een zelfstandige, onafhankelijke organisatie.

De vrijwilligers van De Luisterlijn zijn specifiek opgeleid om te luisteren. Ceelen: “Luisteren zonder oordeel, dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Vaak krijg je in een gesprek te maken met goedbedoelde adviezen en raadgevingen. Oh ja, dat heb ik ook meegemaakt! Ik ken iemand die... Enzovoort.”
Bij De Luisterlijn kun je jóuw verhaal vertellen. Vaak wil iemand wel zijn verhaal doen, maar er de partner of kinderen niet mee lastig vallen.”

Klein leed

Een voorbeeld. “Een mevrouw belt en vraagt of het buiten koud is en of ze een jas aan moet. De eerste gedachte die in je op kan komen zou zijn, ga even naar buiten en voel zelf hoe koud het is! Maar er zit meer achter deze vraag; mevrouw kan verlegen zitten om een praatje, heeft moeite de dag op te starten, voelt zich eenzaam of heeft angst om de deur uit te gaan. Door deze mevrouw serieus te nemen, voelt ze zich gehoord en kan ze aan haar dag beginnen.”

Anoniem

Alle gesprekken zijn anoniem. Er wordt niets geregistreerd. “Behalve het soort gesprekken. Die informatie wordt gebruikt om vrijwilligers bij te scholen. Momenteel wordt er veel gebeld door mensen die eenzaamheid ervaren. Ook door mensen die het psychisch zwaar hebben, vaak door Corona, en die angstig zijn. Relatieproblemen vallen ook onder de meest recente gesprekken. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt vanuit huis waardoor relaties onder druk komen te staan. Momenteel bellen veel jongeren over het feit dat ze vastgelopen zijn, op welke manier dan ook.”

Ceelen benadrukt tot slot dat De Luisterlijn letterlijk een luisterlijn is. “Wij zijn geen hulpverleners. Wij kunnen niemand doorverbinden. Bij een acute hulpvraag zeggen we wie te bellen, bijvoorbeeld 112, en verbreken de verbinding.”

Contact

Veldhovenaren met behoefte aan een luisterend oor, bellen 088-0767.000 (lokaal tarief).

Van de redactie.

Chat of e-mail
kan ook, via
deluisterlijn.nl