Afbeelding

De Nieuwe Buitenhaven klaar voor de toekomst

· leestijd 1 minuut Sport

(door Gerard Meijeringh)
KAMPEN ? Watersportvereniging (WSV) De Buitenhaven is met veel enthousiasme het nieuwe jaar in gegaan. Dat heeft alles te maken met de aanleg van een nieuwe aanlegsteiger en een efficiëntere indeling van de Nieuwe Buitenhaven. Daardoor kan de vereniging weer vele jaren vooruit en is het in staat om de leden en passanten beter te bedienen.

Al in 2013 kwam het besef bij de watersportvereniging uit Kampen dat er echt iets moest gebeuren. ?De oude steiger was al bijna veertig jaar oud, instabiel en vroeg steeds meer onderhoud. Dat kon echt niet meer?, vertelt voorzitter Piet Soepboer van WSV De Buitenhaven.
Vervolgens werd de hulp ingeroepen van lid Patrick ten Brincke. Hij ging aan het werk om tot een geschikt ontwerp te komen voor een nieuwe indeling van de haven. ?Het was een heel gepuzzel. We hadden veel smalle boxen, maar er worden tegenwoordig andere eisen gesteld. We hebben de haven wat efficiënter ingedeeld en de steiger wat langer gemaakt. De grotere boten gaan naar de hogere kade en de kleinere boten naar de middensteiger. Alle ligplaatsen zijn opgeschaald en gemoderniseerd?, aldus Ten Brincke. Bij het ontwikkelen van de nieuwe inrichting heeft ook havenmeester Wiebe Muizelaar een belangrijke rol gespeeld. ?Hij weet precies wat wel en niet past.?

Doordat er nieuwe plekken zijn gerealiseerd in ?dode hoeken' is het verlies van het aantal ligplaatsen beperkt tot slechts drie. Een grotere haven was absoluut geen optie. De vernieuwde haven is groot genoeg voor de watersportvereniging, die tussen de 120 en 130 leden heeft. 87 daarvan hebben een ligplaats. Daarnaast zijn er vijftien vaste plaatsen voor passanten. ?Maar we kunnen veel meer plaatsen aanbieden. Als de leden weg zijn, vooral in het hoogseizoen,  worden deze plaatsen verhuurd aan passanten. En dat zorgt voor een unieke sfeer in de zomer. ?Dan is er veel gezellige reuring aan de haven. Elke dag is anders. De gasten komen overal vandaan, zelfs uit Australië, Israël, de VS en Engeland?, aldus Muizelaar.

Bij de vernieuwing van de steiger is niet gekozen voor de goedkoopste oplossing, maar voor duurzaamheid. Zo heeft de nieuwe steiger een aluminium draagconstructie en is de steiger bekleed met onderhoudsvrij kunsthout. De steigerconstructie is gebouwd in Frankrijk door het Nederlandse bedrijf Metalu. Aannemingsbedrijf Stienstra en Van der Wal uit het Friese IJlst hebben alle nieuwe palen geplaatst. De oude steiger is niet verschroot, maar overgenomen door kanovereniging Skonenvaarder. ?We wilden er voor langere tijd op vooruit gaan. Dat is gelukt. We hebben hier hard voor moeten sparen, maar nu zijn we dan toch klaar voor de toekomst?, besluit Soepboer.