Afbeelding

KEN IK FF VANGEN? (DISCUSSIE)

· leestijd 2 minuten Cultuur

Het Ikonenmuseum is een particulier museum. In een brief vroegen zij de gemeente om een bijdrage van ? 25.000 omdat enkele sponsoren zich terug getrokken hadden. Het Ikonenmuseum kreeg dit bedrag eenmalig van de gemeente. Het had in 2011 ook al eens ? 25.000 gekregen voor een expositie en in 2008 ? 75.000 voor een verbouwing.
RTV IJsselmond kampt met een huurachterstand van ? 18.000. Met alle sores van de afgelopen tijd zullen ook zij ongetwijfeld bij de gemeente aankloppen voor geld.
Kerst in Oud Kampen kon het schudden in 2013. De gemeente wilde het tekort niet aanvullen. Volgens de gemeente ?was er al veel op cultuur bezuinigd en zou het niet eerlijk zijn ten opzichte van andere organisaties om voor Kerst in Oud Kampen een uitzondering te maken. De gemeente vond dat Kampenaren zelf maar moesten bijdragen om het festival mogelijk te maken. En zo geschiedde. De Zwolse projectontwikkelaar Bemog dichtte het gat van 15.000 euro. Wat moet KiOK gedacht hebben toen het Ikonenmuseum wel een eenmalige bijdrage kreeg? Vorig jaar werd er nog als ?niet eerlijk? bestempeld.
Sail Kampen zat met een tekort van ? 236.000. Daarmee werd de begroting met bijna 100 procent overschreden. Dus ook zij naar de gemeente om hun hand op te houden. De gemeenteraad besloot ´morrend' Sail Kampen ? 45.000 te geven. Maar niet voordat er een grondige evaluatie plaats zal vinden. ?Moeten wel want anders gaat Sail failliet?, werd er gezegd. Failliet? So what? Dan gaan ze toch failliet. Worden de schulden ook gesaneerd. Begin je in 2016 een nieuwe organisatie die geleerd heeft van de oude (mag je hopen). Organiseert die Sail 2018. Kunnen ze ook een betrouwbare begroting indienen.
Een begroting overschrijden met bijna 100 procent! Dan is er iets echt niet goed gegaan binnen dat bestuur. Welk bedrijf accepteert dat? Natuurlijk was daar weer zo'n extern ?adviesbureau? die de plank volkomen missloeg en Sail Kampen op het verkeerde been zette. Die dacht dat er 10.000 auto's zouden komen parkeren bij de Zuiderzeehaven à ? 10.00 per auto. Het werden er maar 3000 auto's. Dan heb je het eerste financiële gat te pakken.
Connexxion, die pendelbussen liet rijden, had ook nog een grote post openstaan evenals het bedrijf die verkeersregelaars had geleverd. De gemeente naar het hoofdkantoor. ?Ach?, zei Connexxion, ?Wat vervelend. Doe dan maar de helft?. De andere schuldeisers volgden en namen ook genoegen met de helft. Als dit tegenwoordig zo gemakkelijk gaat in het bedrijfsleven is er naar mijn mening iets van de bruine beer bij. Het is daarom goed dat er een gedegen evaluatie plaatsvindt.
Ik wil een discussie aanzwengelen en mijn vraag is daarom dan ook: moet de gemeente Kampen elke keer maar weer bijspringen als er een organisatie aanklopt met een tekort? Vind u dat dit moet kunnen? Of moet de gemeente zeggen: ?Nee, sorry, pech. Bedrijfsrisico!? Zijn er nu precedenten geschapen? De gemeente vindt van niet. Waar ligt volgens u de streep? Geef uw mening! Dit kan via onze FB pagina of via gbkampen@gmail.com.
Piet Bergstra (dit is een discussiestuk en geeft niet de mening van GBK weer)