Witte schermen opgesteld rond een ongeval zoals hier in april van dit jaar, zijn helaas een té vaak terugkerend beeld.
Witte schermen opgesteld rond een ongeval zoals hier in april van dit jaar, zijn helaas een té vaak terugkerend beeld. Foto: Stefan Verkerk.

‘Rijkswaterstaat heeft al offerte voor middengeleider op N50 aangevraagd’

· leestijd 2 minuten Ondernemen in Kampen

Al jarenlang houdt de N50 bij Kampen de gemoederen bezig. Een recent ongeluk op 19 april, waarbij een moeder en haar dochter om het leven kwamen, bracht de discussie terug op tafel. De N50, waar in enkele jaren tijd al vele dodelijke slachtoffers te betreuren vielen, moet écht snel veiliger worden. Gert van Dijk, eigenaar van Transportbedrijf Stoel, bood Rijkswaterstaat uit eigen zak tien mille aan om een vangrail tussen beide rijstroken te financieren. ‘Ik heb toezeggingen van nog zeker een stuk of vijf andere ondernemers gekregen’, vertelt hij. ‘En ik weet zeker dat, als we met de pet rondgaan, we nog veel meer kunnen ophalen.’ 

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie

‘Het leverde zelfs al Kamervragen op’, zegt Gert van Dijk. Maar Rijkswaterstaat, de ‘eigenaar’ van de N50 kan niets met de toezegging van de Kamper ondernemer.

Stikstofregels
Frustrerend voor ondernemers én inwoners die gebruik maken van de N50, is dat het geld voor verbreding van de N50 allang klaarligt, maar dat de eerder geplande werkzaamheden (in 2023) niet kunnen worden opgepakt vanwege de aangescherpte stikstofregels. ‘Volgens de één is stikstof het probleem, waar de ander zegt dat een middengeleider betekent dat de hulpdiensten er niet meer langs kunnen en daarom niet wenselijk is. Maar een eindje verderop, richting Zwolle, vind je ook een tweebaansweg met een vangrail ertussen, dus ook daar zou er geen ambulance meer langs kunnen. Waarom mag het daar wel en zou het hier ineens een probleem zijn?’

Om de impasse te doorbreken, stelde Van Dijk voor om de hele middenberm van de N50 te voorzien van een vangrail. Hij was bereid daar tien mille voor te doneren. Het leverde Kamervragen op bij Wybren van Haga. Of ‘we’ inmiddels serieus worden genomen? ‘Ja en nee’, zegt Van Dijk aarzelend. ‘Ik weet dat ‘ze’ er op de achtergrond wel mee bezig zijn. Zo weet ik van een wegenbouwer dat er door Rijkswaterstaat inmiddels offerte voor een middengeleider is aangevraagd. Maar ja, nu is het nog de vraag hoe snel ze dat gaan plaatsen. Die snelheid zal dan ook meteen het antwoord zijn op de vraag hoe serieus we worden genomen.’ Uit zijn stemgeluid klinkt niet bijster veel vertrouwen. ‘De eerste week is alles urgent en geeft iedereen je gelijk, de tweede week hoor je steeds minder en de derde week is iedereen weer met andere dingen bezig’, stelt hij. ‘Dan moeten we eerst weer drie weken wachten, waarna er weer iets gebeurt, waarna we zeggen ‘oh ja, dat stond ook nog op de agenda’…’

Van Dijk maakt zich grote zorgen om de veiligheid van zijn eigen chauffeurs.

Zorgen
Van Dijk maakt zich grote zorgen om de veiligheid van zijn eigen chauffeurs. ‘Ik heb 27 auto’s op de weg en het is bijna wachten tot er iets gebeurt. Onze chauffeurs zijn gelukkig nog nooit betrokken geweest bij een ongeval, maar die angst is er wel.’ Niet alleen hij, maar ook de chauffeurs zelf, maken zich daar zorgen om. ‘Sommigen hebben de gevolgen van een ongeluk met eigen ogen gezien, of hebben al wel eens een bijna-ongeluk meegemaakt.’
Hij constateert dat het ondertussen op de Europa-Allee inmiddels steeds drukker wordt. Automobilisten mijden naar zijn idee de N50 en zoeken naar een sluiproute. ‘Ook dat komt de veiligheid niet ten goede.’ Kortom: de urgentie is groot. Een vangrail is bovendien een tijdelijke oplossing, niet een structurele, weet hij. Zo zal het de filevorming in de ochtend- en middagspits niet verminderen. ‘We merken die vertraging iedere dag. Nu is dat in de ochtend en in de middag slechts een paar minuutjes en op zich dus niet heel erg, maar het brengt wel gevaar met zich mee’, weet hij. ‘Filevorming zorgt voor gevaarlijke situaties, waardoor ongelukken sneller kunnen plaatsvinden.’ Wat er gaat gebeuren, nu? ‘Mijn hoop is dat er op korte termijn een vangrail komt, maar ik ben bang dat ook dat weer een aantal maanden gaat duren. Ondertussen is het wachten op…’

Nick de Vries

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.