Afbeelding
Foto: HermanIJssel

Column Ondernemen in Kampen Rabobank: Ondernemen in de transportsector is niet simpel van A naar B

· leestijd 1 minuut Algemeen

Al vele jaren mag ik met ondernemers in gesprek over hun bedrijf. Gesprekken waar ik ontzettend blij van word. Ik weet hoe veel ondernemers sprinten van de ene uitdaging naar de volgende. Vol lef en doorzettingsvermogen. Toch is het ook belangrijk om af en toe even stil te staan. 

Pittige tijden

Met oplopende kosten, zijn het pittige tijden in de transportsector. De brandstofprijzen stijgen, net als de loonkosten en de prijzen van nieuw materieel. Daarnaast is er de uitdaging van toenemende Europese regelgeving, de transitie naar duurzame logistiek, oplopende personeelstekorten en een markt die niet meer zo hard groeit. Hoe moet je hier als transportondernemer in manoeuvreren?

Wat kan je doen?

Het begint bij vaker tijd maken voor én je bewust zijn van alle ontwikkelingen en uitdagingen. Op korte termijn haal je het meeste rendement uit een zuinigere rijstijl, een hogere beladingsgraad, de inzet van langere voertuigen en een efficiëntere planning. Verladers beschikken over belangrijke logistieke informatie om de perfecte planning op te stellen.

Wist je dat elke procent brandstofbesparing in het dieselpark van de Nederlandse vloot gelijk staat aan de inzet van maar liefst 1.400 zero emissie trucks. Daar kan geen subsidiepot tegenop! 

Elektrisch rijden

Eén van de ontwikkelingen is elektrisch rijden. Dat steeds meer transportondernemers durven te investeren in elektrische vrachtwagens, blijkt uit het succes van de subsidie regeling AanZET. Twee uur na de openstelling was de pot al leeg. En dat terwijl een elektrische truck toch drie keer zo duur is als een dieselwagen, de actieradius nog beperkt is en er grote zorgen zijn over een robuuste laadinfrastructuur met voldoende capaciteit.

Dat elektrisch rijden ook voordelen biedt mag duidelijk zijn gezien de run op de subsidie. Een elektrische truck is stil, stoot geen CO2 uit, biedt nieuwe zakelijke kansen, draagt bij aan een milieu vriendelijk imago en voorkomt dat je bepaalde steden (straks) niet meer in komt. Ook is de verwachting dat binnen een paar jaar de elektrische truck een betere keuze is op basis van Total Cost of Ownership.

Als transporteur moet je de komende jaren veel keuzes maken. Het is nu tijd om even stil te staan, zodat je vervolgens vol gas de toekomst tegemoet kunt rijden!

Nick de Vries