Afbeelding
Foto: Provincie Overijssel.

Kamperzeedijk is officieel heropend: ‘Mooi traject doorlopen’

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Enrico Kolk)

IJSSELMUIDEN – Fase 1 van de werkzaamheden aan de Kamperzeedijk is klaar. Dat werd vrijdagmorgen gemarkeerd met de symbolische opening van het fietspad en een bijeenkomst in de Pieter Zandt scholengemeenschap.

“De weg was wel aan het einde van de levensduur”, vertelt projectleider Simon Kolkman van de provincie. “Deze weg zit er al sinds jaar en dag een beetje links en rechts bij. De verkeerskundige functie kwam pas echt goed in beeld toen we gingen praten met bewoners, bedrijven en gebruikers.”

Dat gaf verrassende inzichten. “We kregen veel informatie over hoe mensen de weg ervaren, met de bijbehorende snelheden en het toegenomen verkeer. Want het gebruik van de weg heeft zich ontwikkeld in de afgelopen jaren.”

Het werd tijd om met de weg aan de slag te gaan, zoveel was duidelijk. “Maar als we hier ingrepen gaan doen, dan ook samen met onze andere beheerders. En als de weg eenmaal opengaat, dan ga je ook bezig met alles wat daaronder zit. Dus we hebben een integraal beeld neergezet van de weg”, vertelt Kolkman.

En daaruit kwam naar voren dat de ‘Kamperzeedijk-route’ een ‘uniek element’ in de omgeving is. “Dus hebben we er vanuit het landschappelijk inpassingsplan gezorgd dat ‘ie beter in de omgeving past, dus in aansluiting met groen, bomenkap en herplanten van bomen.”

Het fietspad is over een lengte van 10 kilometer vernieuwd. “Een groot deel daarvan, 8 kilometer in totaal, is er een helemaal nieuw en breder fietspad gekomen. Dat is om al die honderden fietsers, met name scholieren. ruim baan te geven”, verduidelijkt hij. “En we hebben de lat hoog gelegd. Wat maximaal zou passen, hebben we hier neergelegd.”

Verder zijn er aanpassingen aan kruisingen en komovergangen geweest. Dat gebeurde voornamelijk en grondig bij Grafhorst. “De mensen herkennen niet meer terug wat hier was. En dat kon dankzij middelen vanuit het Rijk, daarmee hebben we echt iets heel moois neergezet.”

De weg is nu weer geopend, nadat die sinds augustus afgesloten was voor verkeer. “We hebben best wel wat hinder veroorzaakt”, erkent Kolkman. “Maar er is ontzettend goed samengewerkt met lokale wegbeheerders en we hebben geen middelen bespaard om omleidingen goed en veilig te houden. We werken veilig of we werken niet, was onze stelling.”

Voor Bert Boerman, die als gedeputeerde verantwoordelijk is voor wegen, was dit een bijzonder project. “Als het woord Kamperzeedijk valt, dan begint mijn hart iets sneller te kloppen. Want ik ben daar geboren”, vertelt hij. “Dan zag ik mijn vader wegrijden op zijn brommertje op de Kamperzeedijk en dat lichtje steeds kleiner worden. En hij reed op de weg, want er was geen fietspad. Nu zouden we zeggen dat dat levensgevaarlijk is.”
En dat brengt hem bij het project van de afgelopen maanden. “Voor de verkeersveiligheid moeten we aandacht hebben. We werken aan het verbeteren daarvan en daar is ook dit project op gericht. Veilige oversteekplaatsen, maar ook duidelijke overgangen van buiten en binnen de kom. Dat volgt in latere fases ook op andere locaties.”

Hij stelt dat er vanaf augustus ‘keihard gewerkt’ is. “Met de vernieuwing van de fietsroute zetten we belangrijke stappen in het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers. We hebben alle vrijliggende fietspaden vernieuwd en verbreed. Daar zijn ook nieuwe markeringen gekomen, zodat we meer veiligheid en duidelijkheid voor fietsers hebben. Fietsen wordt een stuk aantrekkelijker en daarmee een nog beter alternatief voor gemotoriseerd verkeer.”

Maar de hinder en overlast was groot, geeft hij toe. “Dank dat u dit allemaal heeft geaccepteerd, maar u krijgt er ook iets heel moois voor terug. Het werk is vlot uitgevoerd, daar klinkt ook uit de omgeving best tevredenheid over. In een onderzoek bleek de tevredenheid hoog te zijn, maar het was wel een onderzoek van de provincie, dus de slager keurt zijn eigen vlees.”

Wethouder Richard Boddeüs is ‘hartstikke blij’ met het resultaat. “Het is nog niet helemaal klaar, maar zeer de moeite waard. De weg is een stuk veiliger, het profiel is versmald en er is een mooie middengeleider geplaatst. Daardoor wordt het verkeer uitgedaagd om minder hard te rijden. We hebben een heel mooi traject doorlopen in de afgelopen maanden.”

Afbeelding

Enrico Kolk