Particulier initiatief: oude IJsselkogge parkeren

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

KAMPEN - De IJsselkogge krijgt straks een prominente plek in een nog te realiseren meerlaagse parkeergarage in de zone kruising Noordweg - Oranjesingel. Althans als het aan de Stichting Kamper Kogge ligt, die samen met MetaDecor en burowit een plan heeft uitgewerkt.Dit plan -dat beoogt een van de entrees van de binnenstad tot een ?onvergetelijke ontmoetingsplek' te maken door de wens voor een nieuwe parkeergarage te combineren met behoud van de kogge- volgt nadat het eerder gepresenteerde ?onderwaterconcept' van maritiem archeoloog David Bouman niet haalbaar bleek. Op zeer korte termijn al komt het college van b en w met een reactie. Het concept gaat onder meer uit van het idee dat niet alleen de IJsselkogge(die nu nog op de bodem van de IJssel ligt) maar ook twee andere wrakken die op de locatie zijn aangetroffen, kunnen worden getoond aan het publiek. Zonder dat dit straks al te veel parkeerplaatsen opslokt. Sterker, het plan voorziet in een parkeerlaag onder en boven het maaiveld, waarmee het totaal uitkomt op 215 plekken waar momenteel 150 officiële P's zijn. Die plus van 65 moet een toestroom bezoekers die speciaal komt voor de kogge op piekdagen opvangen. Friendly AlienDe schepen moeten in een inspirerende omgeving getuigen van het rijke verleden van de Hanzestad Kampen. Directeur en eigenaar Roelof van der Toorn trok in zijn betoog dinsdag op het gemeentehuis, ten overstaan van het college van b en w, een parallel met Kunsthaus ?The Friendly Alien' in Graz en in iets mindere mate De Fundatie in Zwolle. Dit zijn vanwege hun uitstraling en impact gebouwen en locaties waar iedereen het over heeft, aldus Van der Toorn. Dat moet de parkeergarage annex kogge-exporuimte ook worden, misschien niet zo uitgesproken maar wel zo fascinerend. KoggekwartierHet complex gaat dan deel uitmaken van een zogenoemd Koggekwartier waar de huidige koggewerf, de koggeparking, een koggeplein en kogge-expo in elkaars verlengde een plekje krijgen, zo is de bedoeling. Op de tekeningen (te raadplegen via de dinsdag gelanceerde website www.koggekwartier.nl) is het complex te zien, dat Van der Toorn typeert als eentje met ?organische vormen'. ?Het ontwerp laat een soort van lamellen zien die er voor zorgen dat de IJsselkogge zowel 's winters met lage als 's zomers met hoge zon niet wordt blootgesteld aan de uv-straling van het licht.? Vanaf de kogge-exporuimte met onder andere ook catering moet men een fraai uitzicht hebben over de werf, de haven en de bedrijvigheid aldaar. KostenBurgemeester Bort Koelewijn wilde, in afwachting van een gezamenlijke visie van het hele college van b en w, niet inhoudelijk ingaan op het plan. Hij prees de creativiteit en het enthousiasme van de initiatiefnemers en tegelijkertijd was zijn vraag: ?Wat gaat het ons kosten?'. Van der Toorn verwees naar het exploitatieplan en zei in zijn algemeen dat het een impuls voor de binnenstad betekent. Het grote voordeel van een combi met een parkeerdek is dat het niet te missen valt -helemaal niet als je het al op de N50 aangeeft met een bord- waar bezoekers anders mogelijk door de stad dwalen. Eveneens is er nagedacht over een tentoonstellingsruimte op de werf zelf, maar dat zou de authenticiteit van de bestaande werf te veel aantasten. Tot nu toe vormden de kosten die samenhangen met het exposeren en conserveren van het schip een struikelblok. Rijkswaterstaat bergt het schip bij de verdieping van de rivier om Kampen in de toekomst beter te beschermen tegen hoogwater. Al snel werd duidelijk dat de gemeente Kampen in beginsel het recht heeft op eerste koop van het schip waarvan de provincie eigenaar is. Veel armslag om te investeren zonder een zekere opbrengst, is er echter niet bij de gemeente. In het ?ergste geval' zou de kogge worden afgevoerd naar het depot in Lelystad of Nijkerk.

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.