Afbeelding

Kampen komt als culturele trekker uit onderzoek

· leestijd 1 minuut Cultuur

REGIO - Toeristen komen voornamelijk naar Overijssel voor de natuur, maar de IJsseldelta scoort ook opvallend hoog als het gaat om cultuurhistorie en winkelen met steden als Kampen als trekkers. Dat beeld wordt bevestigd door het consumentenonderzoek toeristische regio’s Overijssel.Een onderzoek dat door KennispuntOost is uitgevoerd. Uit de Regiomonitor blijkt dat er overeenkomsten zijn in de motivatie om de Overijsselse regio’s te bezoeken. “Over het geheel genomen zien we dat toeristen en dagbezoekers voornamelijk naar de provincie komen vanwege de natuur, de rust en om te kunnen genieten. Vooral als het gaat om activiteiten als wandelen en fietsen staat Overijssel goed op de kaart”, aldus Gelderman. Er zijn ook verschillen tussen de regio’s die opvallen. Gelderman somt op: “WaterReijk scoort hoog als het gaat om ‘het in de natuur zijn’. De watersport speelt hierbij een belangrijke rol. Maar een waterrijk gebied als de IJsseldelta scoort vergeleken met andere regio’s opvallend hoog als het gaat om cultuurhistorie en winkelen. Je ziet dan ook dat deze regio, met Hanzesteden als Zwolle en Kampen, relatief veel dagbezoekers trekt. Vechtdal, Salland en Twente zijn populairder als het gaat om meerdaags verblijf.”InspiratieUit de Regiomonitor blijkt eveneens dat internet een prominente rol speelt als het gaat om inspiratie en informatie. Als inspiratiebron voor een vakantie of dagje uit staan de ervaringen van familie en vrienden op één. Internet neemt de tweede plek in. Eenmaal in de regio aangekomen zijn de smartphone en tablet de belangrijkste bron van informatie. Gelderman besluit: “Uit ons onderzoek blijkt dat driekwart van de bezoekers een smartphone meeneemt op vakantie of een dagje uit. Bijna de helft van alle bezoekers gebruikt deze ter plekke om toeristische informatie in te winnen via websites, apps of social media.”Archieffoto Tennekes

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.