Lyempf in top vijf milieuklachten

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

KAMPEN - Omwonenden van zuivelbedrijf Lyempf hebben veel last van de stank die de fabriek veroorzaakt. Zoveel last dat het bedrijf dit jaar op de vierde plaats is geindigd in een lijst met bedrijven waarover milieuklachten zijn binnengekomen bij Meldpunt Overijssel. In totaal kwamen in 2010 31 klachten binnen van 11 klagers. De meeste klachten (99) kwamen binnen over Langezaal Afvalverwerking uit Haaksbergen.

De klachten over Lyempf gingen hoofdzakelijk over de geur die de fabriek verspreidt. De provincie heeft in 2010 een onderzoek laten doen naar aanleiding van de ontevredenheid. Het onderzoeksbureau heeft veldwaarnemingen uitgevoerd, waaruit bleek dat de klachten van de omwonenden gegrond zijn.

Gistextracten
In het verleden zijn maatregelen genomen om de overlast te beperken, maar deze blijken niet toereikend. Tijdens het productieproces in de fabriek komen minuscule stofdeeltjes van gistextract vrij. Deze kunnen niet door de aanwezige filters worden opgevangen.

Lyempf heeft aangekondigd dat zij eind 2012 stopt met de productie van gistextracten. De contracten met de afnemer zijn al opgezegd. Het Kamper zuivelbedrijf wil zich in de toekomst meer richten op het produceren van melkproducten. Deze producten geven aantoonbaar minder geuroverlast. Lyempf onderzoekt in de tussentijd of de geuroverlast beperkt kan worden.

Het Meldpunt Overijssel publiceert ieder jaar een jaarverslag op internet waarin een overzicht gegeven wordt van de meldingen die bij het meldpunt binnenkwamen. In 2010 zijn in totaal 1677 meldingen binnen gekomen. Dit zijn meldingen over milieuoverlast maar ook over provinciale wegen en kanalen, vuurwerk of helikopterlandingen.

Het meldpunt geeft aan dat niet alle klachten onderzocht worden. "Dit betekent dat niet met zekerheid gezegd kan worden dat alle gemelde klachten ook daadwerkelijk door het daarbij genoemde bedrijf zijn veroorzaakt. Klachten waarvan duidelijk is gebleken dat het genoemde bedrijf niet de veroorzaker was, zijn uit het overzicht gehaald. Alle klachten waarbij het genoemde bedrijf wel de mogelijke veroorzaker was (gezien de ligging en windrichting) zijn op de bedrijfsnaam blijven staan."

Het meldpunt benadrukt verder dat aan de notering geen waardeoordeel over het bedrijf gekoppeld hoeft te worden. "Bedrijven die in de Top-5 staan, zijn niet per definitie slechte bedrijven. Bedrijven waarover klachten worden ontvangen, vinden dit vaak net zo vervelend als de klager zelf. De meeste bedrijven willen investeren om de genoemde overlast te verminderen. Dit kost echter tijd omdat de vergunning soms aangepast moet worden of het kost tijd om de aanpassing technisch en/of financieel mogelijk te maken. Soms is het ook een probleem van ruimtelijke ordening omdat een woonwijk en een bedrijf te dicht bij elkaar liggen. Deze problemen spelen ook een rol bij een aantal bedrijven uit de top 5."