Eerlijke portretten zonder opsmuk

· leestijd 3 minuten Partnerbijdrages

KAMPEN - Bouke Peterson is met 'Mannish Boy' opnieuw geselecteerd voor de portretwedstrijd van fotomagazine Focus. Het bekende nummer van Muddy Waters schoot meteen door zijn hoofd toen hij zijn veertienjarige zoon voor de camera vereeuwigde. "Je ziet hier echt de man in de jongen", vertelt Peterson over zijn portret van het serieus kijkende jongensgezicht.


 


 "Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe invalshoek of een interessante compositie", vertelt de fotograaf en vormgever, die ook gespecialiseerd is in landschap- en bandfotografie. "Het is misschien een cliche maar ieder mens heeft een unieke uitstraling en dat is het mooie van portretten maken." 


 


Schilderachtig en monumentaal


Peterson was twaalf toen hij zijn eerste zelfgespaarde camera in handen kreeg.  Fotograferen bleef een hobby en hij ging naar de kunstacademie waar hij zich in schilderen bekwaamde. Maar zijn oude liefde bleef kriebelen en uiteindelijk meldde


hij zich toch aan voor de Fotovakschool.


"Wat mijn stijl is? Ik houd van verstild, schilderachtig en monumentaal. In mijn fotografie zoek ik naar beelden die verder gaan dan het huis-tuin- en keuken-kiekje. Een foto moet monumentaal zijn; eeuwigheidswaarde hebben."


 


Veel van zijn foto's hebben iets 'Rembrandt-achtigs', alsof er licht vanuit schijnt; en verraden zijn schilderverleden bij de kunstacademie.


 "Het leuke aan fotograferen is dat geen dag en mens hetzelfde is. Soms maak je ook heftige dingen mee", concludeert Peterson. "Zoals een moeder die een fotosessie boekte voor haar 28-jarige dochter. Ze had borstkanker gekregen en wenste nog voor haar chemokuur zo mooi mogelijk neergezet te worden."


 


In de fotostudio van Peterson staan mensen echt even in de hoofdrol. "Sessies duren anderhalf tot twee uur, er wordt over van alles gepraat en je ziet ze langzaam ontdooien. Soms zijn ze zich dan nauwelijks bewust meer van de camera en dat levert de mooiste foto's op. Uiteindelijk moet iedereen met een goed gevoel de deur weer uitgaan." 


Peterson krijgt ook veel klanten die voor hun social media een beroep op hem doen. "Dan willen ze bijvoorbeeld voor hun Facebook-account een mooie profielfoto in de stijl van de Gouden Eeuw."


 


 


Rood haar en hoofddoek


De fotograaf is op dit moment bezig met de voorbereidingen voor een expositie. "Het lijkt me wel mooi om 'rood haar' als thema te kiezen.


Sinds kort heb ik ook een windmachine in de studio, daar kun je dan mensen met lang haar voor zetten. Levert prachtige beelden op."


Ook vrouwen met hoofddoek fascineren hem. "Naar aanleiding van de opmerking van Wilders dat hoofddoekjes een vervuiling vormen van het straatbeeld,


wilde ik juist laten zien hoe mooi het kan zijn. Toch was het lastig om vrouwen te vinden die hieraan mee wilden werken. Ik heb er nu drie geportretteerd." 


Peterson heeft iets met minderheidsgroepen en mensen die in de samenleving geïsoleerd worden. In 2007 zette hij in opdracht van de gemeente Amsterdam zwervers en junkies voor de camera


die hierna op grote banners kwamen te staan. "Zo kregen ze een gezicht en eigenwaarde, het was heel dankbaar werk."


 


 


Sublieme belichting


De clue van een goede foto heeft volgens Peterson alles te maken met licht. "Dat kan de geportretteerde maken of breken. Kijk maar wat er gebeurt als je het licht van onder houdt, dan krijg je een lelijk zaklantaarneffect." 


En als fotograaf moet je ook de ruimte goed leren gebruiken. "Zo heb ik onlangs de band Soul & Bliss gefotografeerd op het podium in de Stadsgehoorzaal. Alles was er zwart en daarom werd al het flitslicht weggetrokken. Dan moet je echt op dat moment inspringen, maar dat maakt het ook interessant." 


Peterson heeft vele fotografen die hij bewondert. "Rankin is goed, Joost van den Broek en Stephan Vanfleteren. Ik houd niet zo van over de top en gladgestreken maar van eerlijk zonder opsmuk." Ook all round fotograaf Albert Watson heeft hij heel hoog zitten.  Hij wijst naar de foto van een donker model waarvan het hoofd een gitzwart silhouet vormt, terwijl haar lichaam vanaf de schouders perfect is uitgelicht. "Watson is onovertroffen. Hij heeft ook op filmsets gewerkt en weet daarom veel over sublieme belichting." 


Peterson zoekt steeds weer naar iets unieks en raakt nooit uitgeleerd. "Het is eigenlijk als met alle vakmanschap, je bent nooit klaar en probeert steeds weer het maximale eruit te halen." 


 


Bouke Peterson gaat in september bij Quintus cursussen portretfotografie geven. Ook tijdens de open dag bij Quintus op 16 april kunnen belangstellenden hier al kennis mee maken.