N50 niet verbreed tot vierbaansweg

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

KAMPEN - De N50 bij Kampen wordt niet verbreed tot vierbaansweg. Minister Schultz van Haegen van infrastructuur maakte woensdag bekend dat de maatregel gesneuveld is tijdens een grootscheepse bezuinigingsronde.“Onbehoorlijk. Slecht voor bereikbaarheid en werkgelegenheid.” Zo noemt Kamerlid Eddy van Hijum het besluit van de minister. Al in januari gaf hij aan verbijsterd te zijn over de voorgenomen plannen van de minister. “Dit is een dreun voor de regio”, stelde Van Hijum toen. “Het kabinet toont zich een onbetrouwbare partner”. Het schrappen van de verbreding van de N50 is onderdeel van meerdere maatregelen. Zo wordt ook de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal niet verbreed. Ondernemers in Oost-Nederland zijn zeer ontevreden over de wijze waarop Minister Schultz en Staatssecretaris Mansveld de bereikbaarheid en veiligheid van de rijksinfrastructuur in Oost-Nederland op peil willen houden. Dat zegt VNO-NCW. Het op de lange baan schuiven van de aanpak van de A1 en de N35 Zwolle-Wijthmen treft de werkgelegenheid in de bouw- en infrasector dubbel. De regionale bijdrage van meer dan 100 miljoen euro vanuit landsdeel Oost kan volgens de ondernemers nu niet worden geïnvesteerd in de economie en de bouwsector. De doortrekking van de A15 en de N18 gaan door volgens plan, hier is het landsdeel tevreden over. In totaal moet de minister tot 2028 6,4 miljard euro bezuinigen. Van Hijum merkte hierover in januari op dat de totale bezuiniging van 6,4 miljard euro voor een belangrijk deel voortvloeit uit de politieke problemen tussen VVD en PvdA rond de inkomensafhankelijke zorgpremie, en dat die niet bijdraagt aan een lager begrotingstekort. “Sterker nog, het is zeer slecht voor de economie en de werkgelegenheid in de bouw”.