Gemeente luistert naar klinkerklachten

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

KAMPEN - Het college van burgemeester en wethouders heeft gehoor gegeven aan klachten van bewoners van de Nijverheidsstraat. Enkele bewoners zijn bang dat verkeer voor meer geluidsoverlast gaat zorgen nu de straat wordt heraangelegd met klinkers in plaats van asfalt. De gemeente denkt dat het instellen van een inrijdverbod voor vrachtwagens veel herrie kan voorkomen. Daarnaast wordt van de achterliggende Ambachtsstraat een voorrangsweg gemaakt, zodat voor verkeer duidelijk is dat die straat geldt als hoofdweg van het industrieterrein.

Bewoners van de Nijverheidstraat zochten in mei van dit jaar de media om zo de gemeente te bewegen de straat niet in klinkers aan te leggen maar in asfalt. Buurtbewoner Henk Reuvekamp hield een enquete onder 38 buurtgenoten, waaruit volgens hem bleek dat 36 bewoners van de straat de voorkeur gaven aan asfalt. Hij riep de gemeente gesterkt door deze resultaten op om alsnog voor asfalt te kiezen.


De gemeente echter gaf de voorkeur aan klinkers omdat de buurt de uitstraling van een woonwijk moet krijgen. Asfalt nodigt volgens hen teveel uit tot te hard rijden. Bovendien bestond het voornemen al om de weg her in te richten als 30-kilometerzone. "De argumenten ten aanzien van veiligheid en snelheid en de uitstraling als woonstraat, wegen zwaarder dan mogelijke nadelige effecten (door de bewoners aangegeven) als geluidsoverlast en trillingen als gevolg van te hard rijden", aldus een woordvoerder van de gemeente destijds.


Enkele door De Brug gecontacteerde buurtbewoners bleken destijds wel positief te staan tegen klinkers in combinatie met de 30-kilometerzone. Zij benadrukten echter dat enkele bewoners zeer dicht aan de weg woonden. Deze mensen, waaronder actievoerder Reuvekamp, zouden waarschijnlijk meer last van de klinkers krijgen. Uit solidariteit was de buurt daarom ook voor asfalt. De gemeente hoopt door het inrijdverbod voor vrachtwagens in te voeren bij alle bewoners de ontevredenheid weg te nemen.


Hoe de organisator van de enquete, Henk Reuvekamp, over de aanleg van klinkers denkt nu de gemeente deze maatregelen doorvoert is nog niet bekend. Hij was nog niet voor commentaar bereikbaar.

Woonwijk
De Nijverheidsstraat was vroeger een deel van het Industrieterrein met een brede weg met een grote strook asfalt. Nu aan de andere zijde ook gewerkt wordt aan een woonwijk wil de gemeente van de Nijverheidsstraat een samenhangende woonomgeving maken. De aanleg van een minder brede straat, bestaande uit klinkers met een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur moet hieraan bijdragen. Door van de Ambachtstraat een voorrangsweg te maken hoopt de gemeente ervoor te zorgen dat duidelijk is dat die straat geldt als hoofdweg van het Industrieterrein, zodat het doorgaand verkeer de Nijverheidsstraat niet meer gebruikt.


Het inrijdverbod voor vrachtwagens geldt voor een periode van twee jaar. De gemeente hoopt dat vrachtwagens dan zo gewend zijn aan de nieuwe, meer voor de hand liggende, route dat het verbod niet meer nodig is. Met het oog op het terugbrengen van het aantal verkeersborden in de gemeente kiezen ze er daarom voor om het bord na twee jaar te verwijderen.


Het verkeersbesluit wordt naar verwachting eind juli 2011 gepubliceerd op de gemeentepagina's van de Brug. Daarna ligt het besluit 6 weken ter inzage. Eind juli is de herinrichting naar verwachting afgerond.


Om de maatregelen door te voeren moet de 30-kilometerzone bebording op de Henry Dunantstraat, Sint Nicolaasdijk en de Dr. Kolfllaan verwijderd worden. De gemeente verplaatst deze borden naar de Nijverheidsstraat en Energiestraat. Hierna moeten nog zes borden aangeschaft worden. De totale kosten bedragen 1000 euro. De dekking vindt de gemeente in het project Revitalisering Haatland.