Afbeelding

Stad op Stoom

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

Nadat transport over de IJssel eeuwenlang bemoeilijkt werd door het verzanden van de rivier werd Kampen in de 19e eeuw opnieuw een stad met internationale allure.LijndienstDe IJssel werd weer bevaarbaar gemaakt door de aanleg van strekdammen bij het Keteldiep. In 1839 werden de 2500 meter lange strekdammen met nog eens 900 meter verlengd. Het Hanzeverleden lijkt te herleven. De hele stad loopt uit als op 9 september 1838 om 12 uur ’s middags de eerste lijndienst Amsterdam-Kampen-Keulen een feit wordt. Zes keer per week onderhoudt de ‘Rijn en IJssel Stoomboot Maatschappij’ een lijndienst tussen Kampen en Amsterdam. Op Keulen wordt iedere maandag gevaren. Op andere dagen wordt gevaren op Zutphen. In 1844 en 1847 komen er ook stoomdienstregelingen naar Hamburg en Hull. Kampen stoomt vooruit!Ook op deze minuscule staalgravure – 12,5 X 17 cm. - uit ca. 1870 is er volop bedrijvigheid te zien op de IJssel. Behalve roeibootjes en zeilschepen trekt een stoomraderboot op de voorgrond de aandacht. Het stoomschip is nog wel voorzien van masten, dit voor het geval de stoommachine onderweg rare kuren zou krijgen, hetgeen in de beginperiode van het stoomtijdperk nogal eens voorkwam…..De gravure ‘Gezicht op Kampen vanaf Seveningen’ maakt deel uit van de collectie van het Stedelijk Museum Kampen.Wilt u het museum steunen? Word dan vriend via www.stedelijkmuseumkampen.nl.Gezicht op Kampen vanaf Seveningen, A. Fesca ( 19e eeuw), staalgravure naar L. Rohboch, 12,5 X 17 cm., ca. 1870, Gedrukt bij G.G. Lange te Darmstadt.