Afbeelding

Hulp voor leerlingen bij leren en overzicht houden

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

Hoe pak je huiswerk handig aan? En hoe kun je je schoolwerk goed doen als je moeite hebt met leren? Voor ouders valt het niet altijd mee hun kinderen daarbij te helpen.
Centrum voor Leren en Ontwikkeling Kampen helpt leerlingen en hun ouders om eruit te laten komen wat er in zit.


Weet je kind niet hoe hij opdrachten moet aanpakken? Vindt je dochter het lastig om overzicht te krijgen van haar huiswerk? Is het bureau van je kind een chaos? Ziet jouw zoon of dochter met ADHD alles? Sommige leerlingen hebben een steuntje in de rug nodig voor kortere of langere tijd. Geertje Groenveld, van Centrum voor Leren en Ontwikkeling Kampen, helpt leerlingen om op een goede manier na te te leren en te organiseren.

‘Slechte cijfers bijvoorbeeld, kunnen erg ontmoedigen. Maar als je bepaalde vaardigheden van denken en leren ontwikkelt, zoals nauwkeurig lezen en goed verwoorden, kan het ineens beter gaan. Leerlingen zijn dan vaak verrast: “Hé, ik kan het toch wel!” Dat geeft nieuw zelfvertrouwen en motivatie.’


Leren plannen
Door samen een goede planning te maken en te leren hoe je het werk kan aanpakken, krijgt de leerling overzicht en rust en kan hij efficiënter aan de slag. ‘Kleine dingen kunnen helpen om structuur aan te brengen, zoals lijstjes maken, een agenda bijhouden en het werk in stukjes opdelen. Vaak enken leerlingen: dat kost alleen maar tijd. Maar als ze het leren doen, krijgen ze overzicht en worden ze rustiger van binnen.’ Dat helpt ook bij andere dagelijkse activiteiten.


Leren denken door te voelen
Voor sommige leerlingen die moeite hebben om met veel prikkels om te gaan, kan het helpen om te leren denken op de tast. Ze werken met werkbladen met daarop verschillende vakjes en voorwerpen die je kunt voelen. Bij het voelen, denken ze na: hoeveel vakken zijn er? Waar ga ik beginnen met deze opdracht en hoe ga ik dit aanpakken? Zo ontstaat er bij de leerling zelf die behoefte aan structuur. Die behoefte blijft, ook als hij daarna weer gewoon op school zit of thuis is. De leerling verandert zelf en kan in allerlei situaties beter omgaan met prikkels en structuur aanbrengen in spullen en in activiteiten.
‘Leren denken op de tast’ is individueel, één uur per week. Dit kan ook gecombineerd worden met huiswerkbegeleiding of bijles. De huiswerkbegeleiding op drie middagen in de week biedt een totaalpakket. Het is ook mogelijk losse uren voor bijles of begeleiding af te spreken.


T: 06-422.533.02
E: contact@cvlokampen.nl
W: www.cvlokampen.nl