Afbeelding
Maarten van Gemert.

Heiwerkzaamheden bij De Hagen toch onverantwoord

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Maarten van Gemert)
De bouw van het parkeerdek aan de kop van de Noordweg loopt opnieuw vertraging op. Nu is de oorzaak gelegen in het heien dat schade heeft veroorzaakt aan woningen die pal naast het bouwterrein liggen. Desondanks vervolgden in aanvang de heiwerkzaamheden maar vorige week besloot de gemeente die te stoppen. In een persbericht deelt de gemeente mee dat het ”niet meer realistisch is te verwachten dat de parkeergarage voor de Hanzedagen 2017 wordt opgeleverd”.

Scheuren in huizen
?
Ruim twee weken geleden arriveerde de heimachine in de bouwput tussen de Oranjesingel en De Hagen. Na het succesvol erin heien van de eerste paal op vrijdag 2 december ging het met de tweede mis maar met de volgende zes verliep het wel goed. Woensdag 7 december werd het heien voortgezet en nam de onrust onder de aanwonenden toe. Zij zagen scheuren ontstaan in hun huizen en de afgesproken grenswaardes van trillingen werd overschreden volgens de trillingmeters die binnen en buiten de huizen waren geplaatst. Maandagmorgen 12 december volgde een spoedoverleg tussen bewoners, betrokken ambtenaren, uitvoerders , projectleider Erik van de Poll en projectwethouder Geert Meijering. De aanwonenden bleken geen enkel vertrouwen te hebben in de gemeente, die benadrukte zich strikt aan de normen te houden. ”Als die te hoog zijn”, zo was al eerder toegezegd, ”wordt het heien stil gelegd en gezocht naar een andere oplossing”. ”Maar ook beneden de normen ontstaan schade”, benadrukte Marcel de Velde namens de bewoners, ”en van meerdere bewoners heeft de verzekering zich inmiddels niet ontvankelijk verklaard”. Enkele dagen na het overleg heeft de gemeente aangegeven dat de bewoners hun schade bij het College van B&W kunnen melden die dat dan doorgeeft aan de verzekering van de gemeente. De mogelijkheid om de gehele dag de trillingmeters in de gaten te mogen houden, werd onder voorbehoud geboden. Guido Bette , meetexpert van Hanselman en ingeschakeld om de trillingen te controleren, lichtte de gecompliceerde interpretatie van de meetgegevens toe.
Achter de heimachine De Hagen bij heiig weer (foto: Maarten van Gemert)

Vertragende factoren
Het idee voor een parkeergarage op de niet-ingerichte parkeerplaats voor de Buitenhaven dateert al uit de jaren tachtig. In 2014 besloot de gemeenteraad tot de bouw en de eerste vertraging trad op door een bezwaarschrift van Stichting BEB tegen de verleende omgevingsvergunning. De rechter wees dat bezwaar af omdat de noodzaak voldoende was aangetoond en monumentale en ruimtelijke factoren onvoldoende. Met een verleden van een gasfabriek op de betreffende locatie was er ook geen sprake van een historisch gebied. Tijdens de saneringswerkzaamheden kwamen er wel monumentale zaken tevoorschijn, tot verrassing van de stadsarcheoloog die dit niet voorzien had. In vroegere tijden, vòòr de gasfabriek, heeft er naast de Burgel een tweede slotgracht door het gebied gelopen die afgesloten werd door een tijdens het graven naar boven gekomen unieke schutsluis uit 1868. Na verplichte documentatie hiervan werd dit snel gesloopt en opgeruimd waarmee nieuwe vertraging in de kiem werd gesmoord. Nu blijkt een derde bron van vertraging op te treden aangezien de vooraf vastgestelde trillingnormen overschreden blijken te worden en de gemeente overvallen is door de schade die het heien in de oude stadsomgeving veroorzaakt.


Eén van de scheuren bij rijwielhandel Kok (foto: Maarten van Gemert)

Verlate oplevering
Al tijdens een informatieavond over de bouwplannen vorig jaar werden gemeente en bouwbedrijven door aanwezigen nadrukkelijk gewezen op de vraag of heien wel verstandig en noodzakelijk is aangezien de Oranjesingel en een groot deel van Brunnepe niet op heipalen is gebouwd. Een bezwaar van de gemeente tegen bijvoorbeeld het alternatief van boren is de verwachting dat daarmee veel verontreiniging naar boven word gehaald. Bij de sanering is slechts een relatief bescheiden bovenste bodemlaag verwijderd. Na zo’n 95 palen geheid te hebben, concludeert de gemeente dat deze werkwijze voor de overige 33 palen toch niet meer verantwoord is. Daarvoor zal een ”trillingsvrij systeem” worden gezocht en toegepast. De overschrijding van kosten en tijd worden in kaart gebracht en de verwachting is dat de bouwwerkzaamheden niet eerder dan in week 6 van het volgend jaar voortgezet kan worden.

Afbeelding
Luchtbeelden tonen opbouw indrukwekkend evenemententerrein van Sail Kampen 2024 Algemeen 4 uur geleden
Afbeelding
Leg jij het gevoel van Sail Kampen 2024 vast op foto? Stuur je foto in en win. Algemeen 12 uur geleden
Afbeelding
Wie wil De Brug bezorgen in de binnenstad van Kampen? (En enkele andere wijken) Algemeen 13 uur geleden