Afbeelding
Maarten van Gemert.

Zieke werknemers door heien voor parkeergarage onbekend voor gemeente

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Maarten van Gemert)
Tot de voorlopige bouwstop van het parkeerdek in Brunnepe is alleen besloten vanwege overmatige trillingen bij het heien en de daardoor ontstane schade aan belendende woningen. Er was op dat moment nog geen verband gelegd met ziekmeldingen van betrokken heimedewerkers. Dat blijkt uit het tijdspad dat De Brug heeft opgesteld. Na de vernietigde historische sluis en het stoppen met heien is dit de derde vertraging die optreedt bij de voorbereidende werkzaamheden.

Ziekmeldingen
Nadat een maand geleden op vrijdag de eerste heipalen de grond ingingen langs de kop van de Noordweg, werd het werk op woensdag voortgezet omdat de bediener van de heimachine in de tussenliggende dagen ziek was geweest. Pas nadat de daaropvolgende dagen meer werknemers ziek werden, werd de vervuilde grond, waarin geheid werd, als reden vermoed. Alex van Dieren, mededirecteur van het uitvoerende heibedrijf en bestuurder van de heimachine, kan zich niet heugen ooit in zijn loopbaan zo ziek geweest te zijn. Toen vervolgens twee koppensnellers, die het resterende deel van een heipaal boven de grond verwijderen, ook goed ziek werden, schakelde directeur Harry van Dieren een adviseur in om de oorzaak te achterhalen.

Vrijgekomen dampen
Arno (A.P.) Scheltinga, van de gelijknamige adviesorganisatie in Kampen, legde een verband tussen de ziektemeldingen en de vrijgekomen dampen tijdens het heien. Dat was nog niet gemeld aan de gemeente op het moment dat die besloot om het heien te stoppen vanwege trillingen boven de vastgestelde norm. De vrijdag voor Kerst vernam projectwethouder Meijering via De Brug waarom heibedrijf H. van Dieren het werk niet wou voortzetten. Volgens Harry van Dieren is het een kwalijke zaak dat de gemeente in vervuilde grond laat werken. Geert Meijering stelt dat de vervuiling vooraf door een bodemdeskundige binnen de gemeente in kaart is gebracht, samen met ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, en dat er vervolgens ”functioneel” gesaneerd is oftewel alleen datgene wat noodzakelijk is.

Alternatief voor heien

Gemeentelijk projectleider Erik van de Poll heeft meteen na het nieuws van De Brug contact gezocht met Van Dieren en Meijering wil zo snel mogelijk een feitenrelaas zien, dat mede opgesteld kan worden aan de hand van de dagelijkse logboeken van de heiwerkzaamheden. Voor zover hem nu bekend is, staat daarin niets vermeld over extra aangetroffen vervuiling. Van de Poll heeft toezicht gehouden op het project en de arbeidsinspectie is aanwezig geweest op de bouwplaats. Een alternatieve methode, om de fundering voor het parkeerdek aan te brengen, is gevonden in het boren van een mal en deze dan vol te storten met beton.

Richtlijnen NVAF
Scheltinga wijst op de richtlijnen van de NVAF (Nederlandse Vereniging Aannemers Funderingswerken). Er hadden meer voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden, zoals overdruk op de cabine, instructie aan de medewerkers en er had stromend water aanwezig moeten zijn. Van Dieren heeft de klus als derde onderaannemer uitgevoerd en heeft daarbij vertrouwd op de voorliggende partijen, IJsselmeer Beton in Lemmer en hoofdaannemer Hegeman. Ook burgemeester Koelewijn, met archeologie in de portefeuille, vertrouwt op Hegeman en de afspraak dat er niet door restanten van de ontdekte sluis wordt geheid. Suggesties hierover van de heier wijst hij resoluut af en hij heeft daarover vragen gesteld.