Column economiewethouder Geert Meijering: Kampen Marketing
· leestijd 1 minuut Algemeen
Als wethouder Economische Zaken ben ik verantwoordelijk voor de citymarketing (stadspromotie) van Kampen. Sinds 2015 is de stichting Kampen Marketing de zelfstandige organisatie die hier met citymarketeer Roeland Tameling uitvoering aan geeft.
Zijn werken vanuit de overtuiging dat Kampen voor veel recreanten, bezoekers en anderen inspiratie en ontspanning biedt. Niet voor iedereen, en dat hoeft ook niet. Kampen is tenslotte anders dan andere steden. Iedere Kampenaar weet dat veel bezoekers positief verrast zijn als ze voor het eerst in onze stad komen. Roeland draagt er met de ondernemers en musea aan bij dat hen een mooi aanbod wacht, zodat zij het goede nieuws over Kampen verspreiden. Dat is namelijk goed voor onze ondernemers en alle mensen die (willen) werken in de vrijetijdssector. Bovendien houden we daarmee het voorzieningenniveau voor onze inwoners op peil.
Als de gemeenteraad 3 mei instemt met het nieuwe Evenementenbeleid, wordt Kampen Marketing ook verantwoordelijk voor de toewijzing van evenementensubsidies. Al jaren zijn bijvoorbeeld Kerst in Oud Kampen, Sail en het Stripspektakel toonaangevende evenementen in onze gemeente. Veel vrijwilligers en ondernemers zorgen er iedere keer voor dat ook op die manier veel mensen onze mooie stad bezoeken. Via subsidies investeert de gemeente jaarlijks ruim €115.000 om dit mede mogelijk te maken. De bedoeling is dat Kampen Marketing dit bedrag in het vervolg verdeelt op basis van vier criteria:
1. Citymarketing: versterkt het evenement de positionering van Kampen?
2. Economisch rendement: hoe verhoudt de investering zicht tot de verwachte inkomsten voor horeca en middenstand?
3. Maatschappelijk rendement: versterkt het evenement de onderling samenwerking tussen bijvoorbeeld vrijwilligers?
4. Eigen investeringen: minimaal 50% van het totale budget wordt door de organisatie zelf opgebracht.
Hiermee willen we goede, bestaande evenementen nog beter laten worden. Tegelijkertijd krijgen nieuwe evenementen de kans met initiatieven te komen die tot meer reuring en activiteit in Kampen leiden. Samen dragen zij bij aan de goede naam van Kampen: dat is goed voor ons allemaal en dus een flinke investering waard!
Geert Meijering (CDA)
Wethouder Economische Zaken