Netwerkevent kan uitgroeien tot evenement van nationale allure
(door Christiaan Schutte) KAMPEN – Jacco Eltingh is het voorbeeld van een man die na een loopbaan als professioneel sporter (toptennisser) al even hongerig is naar succes in de zakenwereld. Van netwerken heeft hij ook kaas gegeten.
(door Christiaan Schutte)
KAMPEN – Jacco Eltingh is het voorbeeld van een man die na een loopbaan als professioneel sporter (toptennisser) al even hongerig is naar succes in de zakenwereld. Van netwerken heeft hij ook kaas gegeten.
Dat zijn althans de eigenschappen die Roeland Tameling van Kampen Marketing toedicht aan de hoofdspreker op de eerste editie van Netwerkevent Kampen in de Bovenkerk op 13 oktober. “We zijn erg blij dat Eltingh komt spreken. Het wordt het hoogtepunt van het event.”
Vorige week al kwamen wethouder Marieke Spijkerman en Bart-Jan Gardebroek van De Nieuwe Hanze namens de organisatoren aan het woord. Deze week is het de beurt aan Tameling. Waar Spijkerman onder meer inging op het belang van het promoten van Kampen als woonstad (Wonen, werken en vrije tijd is dit jaar het thema) buiten de stadsgrenzen, bijvoorbeeld door forensen te enthousiasmeren, stipt Tameling een ander aspect aan. Natuurlijk is het volgens hem heel goed om Kampen in de rest van Nederland te vermarkten, maar het Netwerkevent is daarnaast ook een cadeautje aan de eigen ondernemers.
“Een belangrijk gegeven bij city marketing is dat je als stad je eigen ondernemers niet vergeet. Zij maken de stad tot een succes. Dit Netwerkevent past binnen de gedachte hen te koesteren. Ze krijgen een mooi, interessant programma voorgeschoteld en de mogelijkheid onderling te netwerken en met de gemeente als belangrijke partner in contact te komen.”
Een belangrijke taak van een city marketeer in het algemeen is om de stad een sterk merk te laten zijn. Het probleem waar veel steden mee kampen, is volgens Tameling dat ze een negatief noch een positief imago hebben. Anders gezegd hebben mensen van buiten niet echt een beeld van je en dat verander je het liefst in een positief imago. Tameling weet dat veel bedrijven die overwegen zich ergens te vestigen, naast tal van praktische zaken, het imago laten meetellen. “Voor een bedrijf is het prettig als je kunt zeggen dat de stad waar je zit leuk is. Een voorbeeld? Nou, wie in Amsterdam zit, hoeft aan niemand wat uit te leggen. Ben je daarentegen gevestigd in Delfzijl dan heb je eerder dat mensen de wenkbrauwen fronsen.”
De branding van Kampen is die van hartelijke Hanzestad. Tijdens de internationale Hanzedagen is die kwalificatie meer dan waar gemaakt denkt Tameling en volgens de matketingman kan de stad daar op voortborduren. Hanze staat voor samenwerken, maar ook voor lef en over grenzen heen kunnen kijken. Dat imago versterken is waar Tameling zich voor inzet. Daar hoort ook bij dat je hardop durft dromen. Zijn wens is dat het Netwerkevent binnen vijf jaar uitgroeit tot een groot jaarlijks terugkerend evenement van landelijke allure.
Het Netwerkevent Kampen wordt op 13 oktober gehouden in de Bovenkerk van 17.00 tot 19.00 uur.