Afbeelding
Fred Sollie

Bouw botenloods op de Koggewerf

· leestijd 1 minuut Algemeen

KAMPEN - In de jaren dat de Kamper Kogge werd gebouwd gaf dat vertier op de werf. Er viel wat te zien en te beleven. Hierdoor werden mensen getrokken om een kijkje te nemen op de Koggewerf. Het plegen van onderhoud aan boten en nieuwbouw van schepen maakt het volgens het college van B&W aantrekkelijk om op de werf een botenloods en hellingbaan te realiseren om zo een dynamische werf te creëren.

Op 13 april is voor de bouw van de botenloods een omgevingsvergunning verleend. De aanleg van een hellingbaan is nog in voorbereiding.

De Stichting Kamper Kogge en de Stichting tot behoud van Kamper Botters hebben schriftelijk laten weten dat zij akkoord gaan met fundering van staal van de botenloods.

Aanpak/uitvoering
De bouw van de botenloods wordt uitgevoerd door aannemersbedrijf Gebroeders Van Werven Kampen B.V. te Kampen. Aan de partijen op de Koggewerf is de vraag gesteld of van hun kant de bereidheid aanwezig is om met gezamenlijke inspanning werkonderdelen aan de botenloods in zelfwerkzaamheid uit te voeren door tijd en menskracht daarvoor beschikbaar te stellen. Betrokken partijen hebben in principe uitgesproken menskracht te willen leveren voor zelfwerkzaamheden met betrekking tot de bouw van de botenloods.

Kosten
De zelfwerkzaamheid van de stichtingen op de Koggewerf blijkt echter niet realiseerbaar. De kosten van de botenloods vallen na het aanbestedingstraject daardoor hoger uit dan begroot. Dat betekent dat de begroting (voor botenloods en botenhelling was 239.383 euro begroot op basis van 80.000 zelfwerkzaamheid) aangepast zal moeten worden en de ambities ten aanzien van (een aantal) andere deelprojecten naar beneden zullen moeten worden bijgesteld. Hierover zal een separaat voorstel worden gedaan nadat de belanghebbende partijen zijn geconsulteerd.

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.