Afbeelding
Kim Kok

Postrockers van Orange Glow gooien op derde album het roer flink om

· leestijd 3 minuten Algemeen

KAMPEN - De uit Kampen afkomstige band Orange Glow lanceert zaterdag 2 december in poppodium ’t Ukien hun nieuwe (3e) album. Hiervoor hebben ze het roer flink omgegooid. Het resultaat: een album vol psychedelische postrock met elementen van stoner, krautrock, wave, noise en artcore, uit de roots van de drie bandleden. Ook de geestverwanten van The Good Hand (powerrock) spelen tijdens deze release party in ’t Ukien. Een vraaggesprek met Orange Glow.

Orange Glow leverde eerder twee (door publiek en pers) goed ontvangen indierock albums af en kreeg veel lof als ‘parel van de Nederlandse underground’. Voor de eerste echte bandplaat heeft het trio zichzelf de afgelopen twee jaar volledig opnieuw uitgevonden: individueel en als band. Het resultaat: een verschuiving naar hypnotiserende postrock. Volledig ontstaan vanuit jams: groovend, eigenzinnig en trippy.

Jullie hebben voor het derde album Have a safe trip, dear muzikaal het roer flink omgegooid. Waarom?

“We spelen sinds de tweede plaat (Down to Earth uit 2014) in deze bezetting. Vanaf het moment dat Titus (bassist) en Marc (drummer) erbij kwamen en we begonnen te spelen, gebeurde er vanaf de eerste seconden iets magisch. We hadden een klik die we alle drie nog nooit hadden ervaren. Daar wilden we na die plaat meer mee doen. Voor het eerste en tweede album had Eric (zang, gitaar, toetsen) de nummers geschreven. Nu wilden we een echte bandplaat maken en onze chemie benutten. Daarvoor heeft Eric bewust niets meer voorbereid. We hebben alles in de oefenruimte laten ontstaan vanuit jams en die hebben we later samen verfijnd en opgenomen. Dan gebeurt er toch iets anders.”

Wat is het grootste verschil met de vorige twee albums?

“De uitkomst. Het is nu psychedelische postrock geworden met elementen van stoner, krautrock, wave, noise en artcore, uit de roots van ons drieën. Dit is volledig van ons alle drie. Dit zijn wij. Marc drumde vroeger in stoner- en metalbands, Eric komt als songwriter meer uit de lo-fi, noise en artcore en Titus (bas) is meer van de wave en dansbare grooves. En samen komen we tot dit, zonder dat het klinkt als een of ander saai vlees-noch-vis compromis. We doen niet aan compromissen. Dat maakt het heel authentiek en eigen. Ook de structuur van de nummers is totaal anders. Het eerste album was een soort dromerige indiepop, de tweede meer directe indierock. Maar allebei met vuige ‘liedjes’ met een scherpe rand. We hebben nu minder klassieke songstructuren en werken meer vanuit grooves en sfeer. Soms ook gewoon zonder zang. We kijken steeds wat een nummer voor ons gevoel nodig heeft als het zich aandient.”

Waarom een VJ en live visuals?

“Onze muziek is behoorlijk trippy en psychedelisch geworden. Het leek ons mooi om dat live te versterken met beelden die bij de nummers passen. En toen bleek VJ Michel de Klein – hij werkte eerder voor The Gathering – onze muziek gaaf te vinden. Hij heeft voor ieder nummer geestverruimende beelden gemaakt, plus de clip voor Caramel Sunlight. We spelen live bij voorkeur met de visuals, maar als dat niet kan, hoeft het niet. We zijn er niet van afhankelijk, maar het voegt wel iets toe. Michel gaat trouwens niet mee naar alle optredens. Dat is voor hem niet te doen, met alle andere creaties die hij maakt. Kijk maar eens op dutchoutcase.com.”

Jullie muziek is behoorlijk veranderd. Hebben jullie overwogen de bandnaam te veranderen?

“Jawel, maar niet gedaan. Er is veel veranderd, maar je hoort wel dat wij het zijn. Eric had nog een gave naam liggen: We were slavers. Dat is zijn bijdrage aan de discussie over de Nederlandse identiteit. Maar wij blijven Orange Glow. Onder die andere naam komen ook nog wel projectjes van Eric ter wereld. Die naam is geregistreerd.”

Spelen jullie live nog wel oudere nummers?

“Nee, we spelen niks meer van de eerste twee albums. We hebben zo’n omslag gemaakt dat het niet meer te verenigen valt. We hebben het nog wel geprobeerd door sommige oudere nummers te verbouwen, maar dat vonden we toch niet wat. Dan maken we er liever weer wat nieuwe dingen bij. We zijn toch behoorlijk productief.”

Jullie doen veel zelf op eigen kracht. Geeft dat niet veel drukte?

“Als je niet oppast wel. Dan slokken alle randzaken en het regelwerk – zoals promotie en optredens regelen – rond een band je helemaal op. Dat kan niet de bedoeling zijn. Daarom leggen wij alle focus bewust alleen op nieuwe muziek maken en live spelen. Optredens zijn onze beste promotie, merken we. Zeker met al het nieuwe materiaal. Dat werkt live heel goed. Randzaken beperken we tot een noodzakelijk minimum. Zo houden wij lichaam en geest vrij om vooral gave dingen te blijven maken. Daar gaat het ons vooral om. Er zijn ook veel bands die meer Facebooken dan muziek maken. En dan maar wachten op ‘de grote doorbraak’, die niet komt.” Eric: “Ik moet dan altijd denken aan het nummer Here van Pavement. Daar zingt Steven Malkmus: ‘I was dressed for succes, but succes it never came’. Prachtige tristesse.”

Willen jullie dan niet doorbreken?

“Wij willen gave dingen maken en live spelen. Zo nemen we mensen mee en als dat ergens toe leidt, is het mooi. Maar we hebben niet de illusie van ‘de grote doorbraak’. Wij zijn ‘underground’ en met wat wij willen maken, zal dat ook wel zo blijven. Dat is prima en daar is gelukkig ook flink wat animo voor. Anders konden we ons beter opsluiten in de oefenruimte.”

Poppodium ’t Ukien in Kampen opent de deuren zaterdag 2 december om 20.30. Aanvang: 21.00. Kaarten kosten in de voorverkoop (via de website van ’t Ukien) 5 euro (aan de deur 8 euro). Meer informatie over het optreden is te vinden op: www.ukien.nl.

Ook bij regen houdt je het droog bij Sail Kampen 2024.
Enorme paraplus boven evenemententerrein houden bezoekers Sail Kampen 2024 droog Algemeen 3 uur geleden
Afbeelding
Luchtbeelden tonen opbouw indrukwekkend evenemententerrein van Sail Kampen 2024 Algemeen 5 uur geleden
Afbeelding
Leg jij het gevoel van Sail Kampen 2024 vast op foto? Stuur je foto in en win. Algemeen 13 uur geleden
Andries Heidema
Provinciale Staten wil verder met Commissaris van de Koning Andries Heidema Algemeen 27 mrt, 15:41
Het pronkstuk van Hanneke Peters, aldus zoon en dochter Frank en Dorien Peters.
Hanneke Peters exposeert postuum in Margaretha (5 foto's) Algemeen 27 mrt, 11:22
Afbeelding
>>Video<< Beschilderde balklagen uit 17e eeuw ontdekt in rijksmonument Vloeddijk Algemeen 27 mrt, 11:05