Afbeelding
Rallymaniacs

Jasper Riezebos wacht als navigator pittige uitdaging in zijn vierde Dakar Rally

· leestijd 2 minuten Sport

LIMA - Bij de keuring voor de Dakar Rally 2018 keken Gerrit Zuurmond, Jasper Riezebos en Klaas Kwakkel het boekje met de informatie over de etappes eens door. Wat ze zagen, was zowel verheugend als beangstigend. “Dat wordt een allemachtig zware eerste week”, constateerde IJsselmuidenaar Riezebos, die de voor hem nieuwe taak als navigator in de Rainbow-truck op zich neemt. “Dagen met 100 procent zand en duinen. Poeh. Dat wordt een flinke klus.”

De IJsselmuidenaar reed drie keer de Dakar Rally op de motor. Twee keer wist hij de zware rally te volbrengen. Vorig jaar ging het echter mis en moest hij de strijd staken door een galblaasontsteking. Nu wacht een nieuwe uitdaging in de Dakar Rally als navigator in de truck van Gerrit Zuurmond.

Met de keuring achter de rug heeft Riezebos nog een dag om zich goed voor te bereiden op de Dakar Rally, die zaterdag in Lima van start gaat en meteen de duinen in duikt. Juist daar komt het aan op goed navigeren en dat is in een truck een heel ander kunstje dan op de motor, weet Riezebos inmiddels.

Om het uit te proberen reed hij met Zuurmond en Kwakkel in het voorjaar de Morocco Desert Challenge. Dat beviel goed. “We hebben heel veel schik gehad, maar het was ook wel heel erg wennen”, vertelt hij aan de vooravond van zijn vierde Dakar. “Op de motor neem je de beslissingen voor jezelf. Als je een fout maakt, heeft niemand anders er last van. Maar in de truck kun je niet zomaar handelen. Je moet eerst bedenken wat de chauffeur, Gerrit Zuurmond in dit geval, moet weten en hoe je het uitlegt. Je beslist niet in je eentje, maar als je een fout maakt, heeft een heel team daar mogelijk last van.”

Die truck is ook een verhaal apart. Het Rainbow-team staat aan de start met een MAN en niet zomaar eentje: met deze truck won Hans Stacey in 2007 de laatste Afrikaanse Dakar Rally. Gerrit Zuurmond liep al een tijdje te azen op deze truck en nu hij ‘m heeft, wil hij er ook zelf in rijden. Dat had als consequentie dat de Ginaf én Gerrit van Werven thuis bleven. En omdat Zuurmond zelf gaat rijden, was er ook een andere navigator nodig en dat werd dus Jasper Riezebos.

Nadat hij vorig jaar al op de derde dag uitviel wegens een galblaasontsteking, gooide Riezebos het roer om. Hij was ervan geschrokken, vooral ook van het feit dat hij als motorrijder – en dan ook nog als kistrijder – in zijn uppie zo kwetsbaar was. “Nu zitten we met z’n drieën en loopt er nog een heel team omheen. Van helemaal alleen naar alles met mekander is wel wennen, maar ik heb het goed naar mijn zin. Het is ook een mooie nieuwe uitdaging om het samen met Gerrit en Klaas met de truck te doen.”