Afbeelding

Column economiewethouder Meijering: Hanze natuurlijk!

· leestijd 1 minuut Algemeen

Maandelijks in de Brug to Business, de column van wethouder van economie, Geert Meijering. Hij belicht aspecten uit het plaatselijke bedrijfsleven die interessant kunnen zijn voor onze lezers.

“Uiteraard hoef ik u niet te vertellen dat Kampen een authentieke Hanzestad is. Onze geschiedenis en gedeelde ‘Hanze-waarden’ van samenwerking, nieuwsgierigheid en handelsgeest hebben ons in het verleden veel gebracht. Bovendien, van een wethouder die geschiedenis gestudeerd heeft, mag je dan ook verwachten dat hij dit verleden koestert.

En dat doe ik ook. Maar er is meer. De afgelopen jaren hebben we flink aan de weg getimmerd om dit mooie verleden over te dragen aan mensen die daar nog niets van wisten: onze eigen inwoners, maar ook toeristen die Kampen bezoeken. We hebben dit gedaan door te investeren in de marketing van Kampen als hartelijke, nautische Hanzestad in de IJsseldelta. Een historische binnenstad, van oudsher ingebed in het prachtige buitengebied. Daarbij hebben we met andere Nederlandse Hanzesteden de internationale toeristenmarkt bewerkt. En die samenwerking wordt gezien: zowel de vakjury als het publiek bekroonde deze samenwerking onlangs met de Netwerk Citymarketing Award 2017.

Daarnaast heeft Kampen als gastheer van de Internationale Hanzedagen 2017 niet alleen onze stad, maar ook het merk ‘Hanze’ geweldig in de etalage gezet. Niet alleen door al die toeristen zo gastvrij te ontvangen, maar ook door evenementen en business aan elkaar te verbinden. En je zult zien: met Sail wordt die trend doorgezet.

Met de marketing op orde en een stijgende lijn wat betreft het aantal toeristen (+12,5% tussen 2014 en 2016), is het nu de tijd om te oogsten. Er zijn namelijk heel veel toeristen die de Nederlandse Hanzesteden - met Kampen in het bijzonder - nog niet weten te vinden. Tegelijkertijd wordt Amsterdam overspoeld door buitenlandse toeristen. Hoewel dit ook tot veel inkomsten leidt, herkennen veel inwoners hun eigen binnenstad niet meer. Door deze toeristen meer te spreiden, wordt Amsterdam ontlast.

Begin maart deed de Overijsselse gedeputeerde Eddy van Hijum in dit verband de oproep om een ‘Toerismetop’ te organiseren: een topoverleg tussen het Rijk, provincies en ondernemers om buitenlandse toeristen zoveel mogelijk over Nederland te spreiden. Ons land heeft namelijk zo veel meer te bieden dan alleen Amsterdam. Staatssecretaris Mona Keijzer omarmde dit voorstel vorige week tijdens een Kamerdebat over toerisme. Ik vind het mooi dat het kabinet hiermee de uitgestoken hand van de provincie Overijssel aanpakt.

Morgen mag u naar de stembus. Zoals u weet ben ik van harte beschikbaar om samen met ondernemers, culturele instellingen en marketingorganisaties Kampen op ‘pole position’ te krijgen om nog meer mensen kennis te laten maken met al het moois dat we te bieden hebben. Ik hoop vooral dat u gebruik maakt van uw stemrecht en ik wens u veel wijsheid bij het maken van uw keuze.”

Geert Meijering (CDA)

Wethouder Economische Zaken

g.meijering@kampen.nl