Afbeelding

IT PerformanceHouse informeert minister van Onderwijs over succesvolle scholingsconcepten

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

Hessel Joustra, initiatiefnemer van IT PerformanceHouse, heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven afgelopen maandag geïnformeerd over de innovatieve aanpak waarmee de organisatie het beroepsonderwijs ondersteunt om hun studenten beter aan te laten sluiten op de arbeidsmarkt. Deze samenwerking blijkt succesvol om het dringende tekort aan goed opgeleide vakmensen in de IT tegen te gaan.

De presentatie vond plaats in Zwolle, waar minister Van Engelshoven een bezoek bracht aan de onderwijsinstellingen Cibap en Deltion. IT PerformanceHouse werkt samen met de Zwolse beroepsopleiders om met behulp van de inzichten uit de beroepspraktijk en de expertise van de scholen nieuw aansluitend onderwijsaanbod te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van VR/AR, Creative Technology en Software Development. Ook vindt samenwerking en ontwikkeling plaats rondom het thema e-commerce.

Verder informeerde Joustra de minister in vertrouwen als één van de eersten over een nieuw spraakmakend initiatief van IT PerformanceHouse in Zwolle. Daarover volgt binnenkort meer informatie.

Gezamenlijke aanpak blijkt schot in de roos

Het succes van de scholingstrajecten van IT PerformanceHouse is vooral te danken aan de gezamenlijke aanpak van het regionale bedrijfsleven, het beroepsonderwijs en organisaties zoals CA-ICT, UWV, DIVOSA, Vluchtelingenwerk en overheden. Op basis van de ontwikkelingen op de regionale arbeidsmarkt worden gezamenlijk scholingstrajecten ontwikkeld die aansluiten op specifieke vacatures in de regio. Niet alleen studenten maar ook werkzoekenden, waaronder statushouders, worden in relatief korte tijd om- en bijgeschoold in IT-specialisaties waarin dringend behoefte is aan goed opgeleide vakmensen. Dit heeft er intussen voor gezorgd dat op landelijk niveau al meer dan 1200 moeilijk vervulbare vacatures konden worden vervuld met gespecialiseerd IT-talent.