Afbeelding

Opnieuw roze lintje borstkankerzorg voor Isala Oncologisch centrum

· leestijd 1 minuut Algemeen

REGIO - Borstkankervereniging Nederland (BVN) kent Isala Oncologisch centrum, locaties Zwolle en Meppel, net als voorgaande jaren, het ‘roze lintje’ toe. Het roze lintje staat voor patiëntgerichte borstkankerzorg en is onderdeel van de Monitor Borstkankerzorg. Deze monitor geeft inzicht in hoe de borstkankerzorg in een ziekenhuis is georganiseerd, welke ervaringen patiënten met een ziekenhuis hebben en in hoeverre het ziekenhuis voldoet aan de verwachtingen van BVN rond patiëntgerichte zorg.

 

Om het roze lintje toegekend te krijgen, moet een ziekenhuis aan een aantal belangrijke criteria voldoen. BVN scherpt de criteria ieder jaar aan. Zo is er een gespecialiseerd verpleegkundige als vast aanspreekpunt en worden alle patiënten besproken binnen het mammateam. Beide Mammapoliklinieken zijn trots op het opnieuw toekennen van het lintje. Het roze lintje is volgens Isala een bevestiging dat de borstkankerzorg in Isala van goede kwaliteit is en de patiënt centraal staat. Patiënten zijn bij ons verzekerd van goede zorg en begeleiding volgens de laatste inzichten.

 

Uitslag binnen één dag

Er is ééndagsdiagnostiek op beide locaties zodat de meeste patiënten binnen een dag een uitslag hebben. Marinka Ketelaar, operationeel leidinggevende bij de Mammapolikliniek: “Ons toegewijde multidisciplinaire team zorgt voor uitstekende kwaliteit van zorg met up-to-date behandelmogelijkheden en geeft tijd waar dit nodig is. Wij hebben alle specialismen in huis, inclusief plastische chirurgie en radiotherapie (bestraling), waardoor de patiënt voor alle mogelijke onderdelen van de behandeling terecht kan. Gespecialiseerde oncologieverpleegkundigen begeleiden de patiënt gedurende het gehele traject.

 

Landelijke onderzoeken

Eva Noorda, oncologisch chirurg: “Wij doen mee aan de meeste landelijke, belangrijke wetenschappelijke onderzoeken en onze patiënten kunnen daaraan deelnemen. Ook evalueren wij regelmatig onze eigen resultaten, zodat we daarvan kunnen leren en steeds weer beter aan de vraag van de patiënt kunnen voldoen. Het beste behandelplan op maat voor elke patiënt is waar wij ons telkens weer vanuit ons hart voor inzetten.”

 

Stem van de patiënt

Bij het toekennen van het roze lintje is de stem van de patiënt erg belangrijk. Patiënten worden gehoord via een online vragenlijst. Aan de hand van vragen kunnen zij hun ervaringen met de zorg in een ziekenhuis delen. Samen met de vastgestelde criteria door de Borstkankervereniging Nederland, vormt dit de basis voor het toekennen van het roze lintje. De criteria worden jaarlijks aangescherpt voor het continu verbeteren van de borstkankerzorg.