Afbeelding
Nick de Vries.

Kamper Full Throttle Brewing Co. zet het brouwproces op z’n kop

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Nick de Vries)

KAMPEN - Bedrukte viltjes, petten, sweaters, stickers, een Instagramkanaal. Wie niet beter weet, denkt met Wicked Wipeout een gevestigd biertje van een grote fabrikant aan de lippen te zetten. Het Kamper brouwsel werd echter pas op 7 september, tijdens het Hops and Grapes festival, voor het eerst gepresenteerd en is bedacht door de Kampenaren Lucas Reinds en David Lemstra. Geheel in lijn met de naam van hun brouwerij, Full Throttle Brewing Co., werd al voor de lancering de gashendel flink losgetrokken.

“Veel brouwers beginnen andersom”, vertelt Lemstra. “Ze besteden eerst maanden aan het brouwen van een biertje en dan realiseren de brouwers zich dat dat anonieme bruine flesje er ook nog een beetje leuk uit moet zien. Vormgeving is duur, dus dan wordt snel nog even die ene creatieve neef ingeschakeld voor een etiketje.”

Full Throttle

Lemstra en Reinds wilden het volledig anders doen. Het tweetal leerde elkaar kennen via ontwerpwerk dat Lucas deed voor Lemstra voor zijn proef- en eetlokaal De Stomme van. De twee realiseerden zich dat zij samen een biertje veel completer in de markt konden zetten. Lemstra als cafébaas en brouwer bij De Wereld en Reinds als eigenaar van vormgevingsbureau Pankra. “Wij namen niet het biertje als uitgangspunt, maar juist de vormgeving”, vertelt Reinds. “Het moest iets worden dat qua uitstraling helemaal bij ons karakter past. We ontdekten al snel dat we beiden dezelfde mentaliteit hebben. Als iets ons aantrekt, dan gaan we er vol voor. Vandaar de naam Full Throttle voor de brouwerij, vol gas. Alle biertjes moeten op dat concept aansluiten.”

Surfen

De Wicked Wipeout is het eerste biertje dat uit deze denkwijze voortkwam. Gebaseerd op thema surfen. Een Wipeout is de term voor een val van een surfboard, het hint naar snelheid en risico’s nemen. Bovendien roept surfen volgens Reinds vrolijke beelden op van stranden, een zonnetje, relaxen en een avond rond een kampvuur.

“Met deze beelden in ons hoofd, zijn wij het biertje gaan bedenken”. Toen startte voor Reinds en Lemstra pas het brouwproces. Eerst de marketing, dan het biertje. “We wisten meteen wat we wilden. Een vlot drinkbaar biertje. Een lekkere Ipa met niet teveel alcohol en een zomerse smaak. Het thema wees de weg.”

Internationale markt

Lemstra brouwde in het verleden al biertjes die aansloten op een Kamper thema, zoals De Zwarte Dame, die verwijst naar de Kogge, maar met het nieuwe biertje hoopt hij samen met Reinds ook succes te hebben buiten Kampen, misschien wel over de landsgrenzen. Vandaar ook de keuze voor een Engelse naam. Reinds: “Ik denk dat je je in de markt van de bieren vooral kunt onderscheiden door de marketing”, vertelt Reinds. “De schappen zijn overvol, dus het is zaak dat je er echt uit weet te springen. In dat opzicht denk ik dat onze aanpak ons een voorsprong kan geven. Aan de andere kant: als dat niet gebeurt, maakt het ook niet uit. Het project is wat ons betreft al geslaagd. We hebben een heel mooi product neergezet en iets gemaakt wat we zelf heel tof vinden. Gewoon het feit dat dit er is, maakt het al geslaagd.”

Reinds en Lemstra presenteren binnenkort het volgende nieuwe biertje uit de Full Throttle lijn die gebaseerd is op een winters thema. In deze lijn volgen er daarna nog twee. Wat het thema is, houden zij nog even geheim.