Autodidact Ilona Palásthy, wethouder Albert Holtland, fotografe Annemarie Wolkers-Ven en grafisch vormgever Eric Wolkers
Autodidact Ilona Palásthy, wethouder Albert Holtland, fotografe Annemarie Wolkers-Ven en grafisch vormgever Eric Wolkers (foto: Maarten van Gemert)

Bruine Vloot verbindt kunstenaars van ”over het water” met expositieruimte in Werkplaats Maks

· leestijd 2 minuten Cultuur

(door Maarten van Gemert) 
KAMPEN – In augustus en september is Werkplaats Maks in de Gasthuisstraat het domein van drie kunstenaars van ”over het water”. Of, in de woorden van Ilona Palásthy, van ”d’andere kant”. Zij en het echtpaar Wolkers wonen en werken in Ven- en Enkhuizen. Jaap Maks nodigde hen uit te exposeren in zijn multifunctionele werkplaats in de Kamper binnenstad. Wethouder Holtland zag het bij de opening afgelopen zaterdag blauw voor de ogen.

Ilona Palásthy en Annemarie Wolkers-Ven kennen elkaar al lange tijd. Samen met Eric Wolkers zijn ze de voormalige Zuiderzee overgestoken om in Werkplaats Maks hun kunsten te tonen. Elke zaterdag opent het pand aan de Gasthuisstraat, tussen het Oude Raadhuisplein en de Nieuwe Markt, de deuren van 10.00 tot 16.00 uur. Bezichtiging op afspraak is ook mogelijk.

Bruine Vloot
De traditionele zeilvaart verbindt alle betrokkenen. Zowel in Enkhuizen als in Kampen liggen traditionele zeilschepen die tot de Bruine Vloot gerekend worden en vroeger vracht vervoeren over de Zuiderzee. Tegenwoordig worden er veelal dagtochten mee gevaren over het IJsselmeer, Markermeer, de Waddenzee en de Friese meren. Jaap Maks woont in Lemmer en kent de kunstenaars ook via de gedeelde zeilhobby.

Wethouder Albert Holtland ging ook in op de verbinden factor van de Bruine Vloot, al gaf hij toe dat er door de liggelden een aantal schepen van Kampen naar Lelystad zijn vertrokken. In één adem ging hij over op het prijzen van Kampen voor de genodigden die veelal van ”d’andere kant” kwamen. Irma van der Sloot, wethouder Cultuur, was door een gebroken been verhinderd maar liet de opening, zo vertelde Holtland, met een gerust hart over aan haar collega die zij (of Holtland zelf) met een knipoog ”een groot kunstkenner” noemt.

Ilona Palásthy hangt haar pentekeningen op in Werkplaats Maks (foto: Maarten van Gemert)

Kom naar Kampen
Het opschrift van de expositie wordt niet groots verkondigd maar de titel ’Kom naar Kampen’ zegt genoeg en verdiende een opening door een Kamper gemeentebestuurder. De drie kunstenaars die deze twee maanden hun kunsten tonen in de binnenstad van Kampen, beoefenen diverse disciplines.

Ilona Palásthy (1960, mixed art) oriënteert zich in de breedte op kunst en theater en ze onderzoekt allerhande technieken en methodieken. Voor de expositie bij Maks heeft ze zich laten inspireren door Japanse prenten. In haar serie pentekeningen staat steeds hetzelfde vrouwbeeld voorop doch in een wisselende ambiance. Lachend geeft ze toe dat het een enigszins ”exhibitionistisch” karakter heeft.

Oneindige bewerking
Een dergelijk karakter zou de in 2007 overleden Jan Wolkers, Nederlands bekendste kunstenaar wellicht, ongetwijfeld aangesproken hebben. Eric P. Wolkers (1948, fotograaf/grafisch vormgever) is zijn oudste zoon. Wolkers junior is ”natuurlijk gevormd door zijn vader”, aldus de expositiefolder, ”die hem van jongs af aan kennis heeft laten maken met kunst en kunsthistorie”. Een rode draad in zijn fotografische schilderijen op de expositie is ”verval”. Met oog voor detail heeft hij op Zuid-Europese stranden aangespoelde scheepswrakken vastgelegd. Hij is in staat tot het oneindig bewerken van foto’s.

Het werk van zijn vrouw Annemarie Wolkers-Ven (1954, fotografe) vertoont overeenkomsten met de Kamper kunstenares Ursula van de Bunte. Beiden weten op en bijzondere wijze mensen te portretteren. Voor de expositie heeft ze portretten gemaakt die geïnspireerd zijn op 16e-eeuwse schilderijen. In elk fotoschilderij zit een kwinkslag door een nieuw gebruik van een alledaags voorwerp.

Eric P. Wolkers hangt zijn kunstwerken op in Werkplaats Maks (foto: Maarten van Gemert)

Werkplaats Maks
Tot de coronacrisis uitgeroepen werd, was er een bloemenzaak gevestigd in het bijzonder (en) fraaie pand aan Gasthuisstraat 10. Jaap Maks komt sinds 1977 in Kampen en kocht het pand vijftien jaar geleden. Leegstand is voor hem geen optie en hij stelt het pand na het vertrek van VitaFleur u ter beschikking voor flexibele, zelfstandige werkplekken ”met een creatieve insteek”. Maks vindt het belangrijk ”de straat en de stad niet te laten verloederen”. Het is een ”fantastisch” gebouw volgens de Lemmer zeilliefhebber die terloops opmerkt dat het dagtoerisme in Kampen veel beter ontwikkeld zou kunnen worden.

Onbedoeld en indirect steunt hij daarmee de oproep van de PVV om de provincie de Bruine Vloot te laten redden. Afgelopen zaterdag stond echter niet het bruin van de met de organische kleurstof cachou geconserveerde en visnetten centraal maar het blauw van een enorme papieren wand voor Werkplaats Maks. Omstanders waren even benieuwd of de wethouder daar doorheen zou springen maar Holtland liet het bij een ferme stap. De genodigden stroomden naar binnen voor een hapje, een drankje en een eerste blik op de expositie: Kom naar Kampen!

Wethouder Van den Belt (links) en Liset Vollebregt van de WachtVerzachter.
Zandloper overhandigd aan wethouder Van den Belt als markering start WachtVerzachter Algemeen 13 uur geleden
Afbeelding
Livera alweer 5 jaar terug in Kampen en dat wordt gevierd met 5 dagen met 20% korting Partnerbijdrages 14 uur geleden
Afbeelding
Wijkverpleging IJsselheem, werk dat er echt toe doet Partnerbijdrages 14 uur geleden