Frans Lemker

Cultuur

Aan het begin van de 19e eeuw bleef Kampen economisch achter bij steden als Zwolle en Deventer. De oorzaak daarvan was onder andere van geografisch van aard. Kampen kende maar weinig omliggende dorpen en door het verzanden van de IJssel raakte de stad geïsoleerd.Tijdens het sterke bewind van mr. Frans Lemker (1775-1858) die van 1814 tot 1843 burgemeester van Kampen was, werd die geïsoleerde positie van Kampen doorbroken. De IJssel werd weer bevaarbaar gemaakt door de aanleg van strekdammen bij het Keteldiep. In 1839 werden de 2500 meter lange strekdammen met nog eens 900 meter verlengd. Hiervoor werden stukken puin van de gesloopte stadsmuren gebruikt.Ook de landwegen kregen inmiddels aandacht van het stadsbestuur. In 1828 werd de Kamper Straatweg verbeterd. In 1837 volgde de aanleg van de weg Kampen-Zwolle, in 1840 die van Kampen naar Genemuiden en in 1851 de weg naar Wezep. Kampen ontwikkelde zich nu enigszins tot een marktplaats. Ook de scheepvaart herleefde: stoombootmaatschappijen onderhielden een dienst op Hamburg (1844) en Hull (1847). Frans Lemker was toen inmiddels geen burgemeester meer. In 1843 werd hij opgevolgd door Henri Wttewaall van Stoetwegen. Het portret van ?Burgemeester Frans Lemker,' maakt deel uit van de collectie van het Stedelijk Museum Kampen. Wilt u het museum steunen? Word dan vriend via www.stedelijkmuseumkampen.nl.Mr. Frans Lemker (1775-1858), Johannes Cornelis van der Meer Mohr (1821-1876), olieverf op doek, 43X36 cm., 1846, Collectie: Stedelijk Museum Kampen.