Brandewijnkom

· leestijd 1 minuut Cultuur

Eén van de voorwerpen die met het consumeren van brandewijn te maken hadden zijn zilveren brandewijnkommen. Zij werden gebruikt bij bijzondere gelegenheden zoals bijvoorbeeld een geboorte. De kom werd gevuld met brandewijn en rozijnen en ging rond in het gezelschap dat op kraamvisite kwam. De ovale kom van de afgebeelde brandewijnkom rust op een gelobde voet. Beide onderdelen zijn achtlobbig gedreven met daar tussenin schelpmotieven. De oren zijn versierd met aan weerskanten een putto- een mollig kinderfiguurtje - te midden van bloemen. Vaak hebben Kamper brandewijnkommen oren in de vorm van druivenranken of oren zoals hier beschreven.In 1999 zagen museummedewerkers deze brandewijnkom voor het eerst. Toen rees het vermoeden dat er met de kom ?gerotzooid ? was. De onderkant van de kom toont het meesterteken AVL dat staat voor Anthonie van Laer, de maker van de kom. In de rand van de voet staat echter een meesterteken van een andere zilversmid. Kortom kom en voet leken van verschillende meesters en waren mogelijk in later tijd aan elkaar gezet. De waarheid lag echter toch iets anders. Uiteindelijk bleek het meesterteken op de rand van de voet dat van Adrianus Beeldemaker te zijn, een halfbroer van Anthonie van Laer. Samen maakten zij in 1737 de kom: Adrianus de voet en Anthonie de kom.De afgebeelde 'Brandewijnkom', maakt deel uit van de collectie van het Stedelijk Museum Kampen en is te zien op de expositie ?BlING BlING' in Kampen die op 1 december van start gaat.Brandewijnkom, Anthonie van Laer (1686-1753) en Adrianus Beeldemaker (1706-1791), zilver, H. 7 cm. L. 26,2 X B. 12.cm, 1737. Schenking van de heer H. Krans - 2008.