Kampen wil zich toeristen trekken met nautisch verleden van de stad
· leestijd 1 minuut Cultuur(door Enrico Kolk)
ZWOLLE – De gemeente Kampen gaat zich, net als vijf andere Overijsselse gemeenten, de komende drieënhalf jaar op cultureel gebied profileren. Kampen heeft daarvoor een ‘erfgoedprofiel’ gekozen – gericht op de nautische historie van de stad. “We willen cultuur en citymarketing met elkaar verbinden”, zei citymarketeer Roeland Tameling bij de presentatie, maandag in Odeon in Zwolle.
Door die verbinding moet het cultureel gastheerschap versterkt worden. Gastheren worden door onder andere Tameling geholpen om het nautische verhaal van de stad beter te vertellen. “We gaan hen vooral helpen met de manier waarop je dat vertelt”, zegt hij.
Zo wil de gemeente meer beleving en interactie op de Koggewerf brengen. Kinderen en volwassenen gaan dan zelf aan de slag met de Kamper Kogge. “Ze krijgen dan bijvoorbeeld een workshop over hoe je een kogge maakt. Ook kunnen ze er verhalen uitwisselen die ze zelf hebben.
Kern van het verhaal: mensen in beweging krijgen. “Je kunt heel veel vertellen over de dingen die er zijn, maar je kunt het ze beter zelf laten beleven. En daarom zeggen wij; Kom vooral het nautische verhaal beleven in de stad.”
De zes Overijsselse gemeenten, Dalfsen, Tubbergen, Steenwijkerland, Hellendoorn, Zwartewaterland en dus Kampen, presenteerden zich maandagmiddag in theater Odeon, in bijzijn van gedeputeerde Hester Maij. Burgemeester Bort Koelewijn kreeg daarbij een schilderij overhandigd dat het cultuurprofiel van Kampen moet weergeven. Daarop staat onder andere de Kamper Kogge afgebeeld.
Doel van de cultuurprofielen is om de culturele sector in Overijssel te versterken op het gebied van cultuurparticipatie, erfgoed, talentontwikkeling en culturele evenementen.