Klaas Kruithof: “Ouderen weten niet altijd hoe ze de parkeerautomaat moeten bedienen’’
Klaas Kruithof: “Ouderen weten niet altijd hoe ze de parkeerautomaat moeten bedienen’’ Leo Polhuys

Ook de C&A vertrekt uit Kampen, hoe reageren ondernemers op de alsmaar voortschrijdende leegstand?

· leestijd 3 minuten Ondernemen in Kampen

KAMPEN - Met het vertrek van de C&A uit Kampen, komt er weer een beeldbepalend en vooral groot pand leeg te staan. Welke kant moet het op met de binnenstad? Hoe kijken ondernemers hier tegenaan? Wat kan er beter, wat gaat er goed? Uit een rondje langs een aantal willekeurig gekozen ondernemers blijkt dat iedereen trots is op het historische centrum. Maar aan het parkeerbeleid valt nog wel wat te verbeteren en ook de leegstand baart zorgen.

Ondernemer Klaas Kruithof denkt dat betaald parkeren voor een bepaalde groep klanten best eens een hindernis zou kunnen vormen om de binnenstad te bezoeken. “Als deze mensen ergens anders niet hoeven te betalen voor een parkeerplek en ze hoeven er niet te ver voor te rijden, gaan ze dáárnaartoe in plaats van naar Kampen. Ik snap natuurlijk wel dat er geld betaald moet worden voor het parkeren, maar de tarieven moeten natuurlijk niet te hoog worden. We hebben het over Kampen, niet over Zwolle of Amsterdam… Bovendien hoor ik wel eens van oudere klanten dat ze moeite hebben met het bedienen van de parkeerautomaten.” 

Volgens de eigenaar van verlichtingsspeciaalzaak Klaas licht en lampen is het goed dat handhavers controleren op naleving van het fietsverbod in ‘zijn’ Oudestraat. “Winkelend publiek moet hier veilig en rustig kunnen lopen zonder ondersteboven te worden gereden. Fietsparkeren is trouwens wel een dingetje in de binnenstad. Als mensen de fiets bij mij voor de deur zetten om hier iets te kopen, zeg ik daar natuurlijk niets van maar als ze vervolgens naar een andere winkel gaan, heb ik daar wel wat moeite mee’’.

Ook de leegstand is volgens Kruithof een probleem. “Je ziet overal dat grote ketens het moeilijk hebben. Hier in Kampen verdwijnt C&A. Ketens zitten vaak in grote panden met veel personeel. Ook bestellingen via internet spelen een rol. Gelukkig zijn er nog speciaalzaken die servicegericht zijn en waar klanten zelf naartoe komen’’. 

Of de BOK iets aan de gesignaleerde problemen kan doen? De geboren en getogen Kampenaar is voorzichtig: “De BOK is wel actief maar het team is nog vrij nieuw, dus we moeten ze nog even wat tijd gunnen’’. Volgens Kruithof is Kampen aantrekkelijk genoeg voor toeristen. “Maar een extra trekpleister zou goed zijn. Bijvoorbeeld de kogge.”

Altijd positief

Els Nusmeier van ’t Vuistje kaas, noten en wijnen aan de Geerstraat stelt tevreden vast dat toeristen die haar zaak, gespecialiseerd in Noord – Hollandse kaas bezoeken, altijd positief zijn over Kampen. “Ze maken een stadswandeling en zijn enthousiast over de sfeer en de oude panden.’’ In haar zaak hoort ze naast Nederlands ook regelmatig Duits , Vlaams en soms Frans of weer een andere taal. Volgens haar gebeurt er voldoende om toeristen en dagjesmensen te trekken. “Ik denk niet dat de gemeente in toeristisch opzicht nu zoveel extra’s hoeft te doen. Mensen van elders weten de stad te vinden’’. Volgens Els zou er wel wat meer duidelijkheid mogen komen over de vraag waar je nu wel of niet mag fietsen. “Voetgangers en fietsers worden op sommige punten in de binnenstad gemengd, soms is dat onduidelijk’’.

Voorrangsregels

Eveneens aan de Geerstaat ligt ‘t Winkeltje van Kampen. Eigenaresse Bertha Boonstra is gespecialiseerd in modestoffen, wattine, voering, garen en fournituren. Een speciaalzaak waar je er in ons land niet zoveel meer van hebt. Bertha heeft dan ook een grote vaste klantenkring. “Maar ook komen hier wel toeristen. Toch denk ik niet dat Kampen het van de toeristen moet hebben, maar in de eerste plaats van onze eigen inwoners. Dat neemt niet weg dat bezoekers van elders natuurlijk hartelijk welkom zijn. Van klanten van buiten de stad hoor ik dat ze enthousiast zijn over de speciaalzaken en de gemoedelijke sfeer. Zelf vind ik dat ook. In de Geerstraat bijvoorbeeld, maar ook op andere plekken, staan bankjes waar winkelend publiek even kan gaan zitten, zoals mannen die wachten tot hun vrouw klaar is met inkopen doen. Deze bankjes zijn uitnodigend. Een minpunt is dan weer de onduidelijkheid over de voorrangsregels in de Geerstraat. Die geven nog wel eens aanleiding tot kleine verkeersruzietjes.’’ 

Kampen kan volgens Bertha een goede p.r. wel gebruiken. “Zo heeft het televisieoptreden van de Van Rossems veel goeds gedaan. Ook zou er nog best een toeristische trekpleister bij kunnen, bijvoorbeeld door de kogge naar Kampen te halen.”

Tekst gaat verder onder de foto.


Bloemenman Piet Hollander: “Boetes uitdelen werkt averechts…” - Leo Polhuys

Nestor

Tot slot de nestor onder de Kamper ondernemers, de kwieke bloemenman Piet Hollander. Hij is vrijwel dagelijks op zijn standplaats op de kop van de Oudestraat te vinden en ziet veel van wat er in de binnenstad gebeurt. “Ik hoor van sommige klanten dat ze tegen het betaald parkeren aanhikken. Verder is het fietsen in de binnenstad een hardnekkig fenomeen, maar ik denk dat handhaven en boetes uitdelen averechts werkt. Ik zie regelmatig dat er bonnen worden uitgedeeld. Toeristen weten al helemaal niet dat je hier niet mag fietsen’’. De 88-jarige Kampenaar, die al zo’n tachtig jaar in de handel zit, heeft nog een suggestie voor de handhavers. “Ik zie regelmatig dat bestuurders van een scootmobiel met sneltreinvaart door het winkelend publiek rijden. En fietskoeriers hebben er daar ook een handje van. Dat geeft overlast.”

(door Leo Polhuijs)

Bloemenman Piet Hollander: “Boetes uitdelen werkt averechts…”

Nick de Vries

Nick de Vries