Afbeelding
Aangeleverd.

Column Ondernemen in Kampen: Omzet is fijn, winst belangrijk, maar cash blijft KING

· leestijd 1 minuut Ondernemen in Kampen

Bedrijven gaan niet failliet omdat ze te weinig winst maken, maar omdat ze geen cash meer hebben om de rekeningen te betalen. Winst maken en toch een negatieve cashflow hebben? Dat kan! Bijvoorbeeld als je veel facturen hebt uitstaan, je geld “vast” zit in hoge voorraad, je bedrijf te snel groeit of je veel investeringen hebt gedaan. 

Actueel financieel inzicht is één van de basis ingrediënten voor een succesvol bedrijf. Ik spreek nog steeds ondernemers die pas aan het einde van het jaar zien hoe ze gedraaid hebben. Dat is verraderlijk. Je kunt immers niet tijdig bijsturen wanneer de situatie daarom vraagt. Ondernemers die weten hoe je een balans leest, die actief sturen op financiële kengetallen en prognoses toepassen, presteren vaak beter dan hun collega’s die hier minder bedreven in zijn. Met een goede liquiditeitspositie kan je bedrijf op korte termijn tegen een stootje, leg je een solide basis om je bedrijf verder te laten groeien en heb je financiële ruimte om in te spelen op nieuwe kansen en ontwikkelingen zoals het digitaliseren van je business. Zo kun je bijvoorbeeld geld vrijmaken door (reeds gedane) nieuwe of tweedehands investeringen te financieren met financial lease of overtollige voorraad te verkopen.

Een negatieve cashflow, wat nu?

1. Check of je kosten zijn opgelopen?
In tijden van voorspoed kunnen onzichtbare uitgaven ongemerkt oplopen. Er is een simpele manier om uit te rekenen of je kosten de afgelopen jaren te snel zijn opgelopen. Deel de verschillende kostenposten met je omzet en maak daar percentages van. Stijgen je kosten procentueel harder dan jouw omzet, dan heb je in ieder geval een goede aanleiding om ergens in te snijden.

2. Blijf je brutomarge checken!
Het is mogelijk dat je omzet stijgt en je brutomarge terug loopt. Staar je niet blind op de omzetcijfers en stel jezelf altijd de vraag of die extra omzet wel voldoende bijdraagt aan je winstmarge onderaan de streep. Houd ook je prijsstrategie eens tegen het licht en kijk daarbij ook naar concurrentie. Draait je verdienmodel om “uurtje factuurtje”? Check dan in hoeverre alle uren van jouw medewerkers ook declarabel zijn.

3. Weet met wie je zaken doet
Check altijd de kredietwaardigheid van (potentiële) klanten, zodat je van tevoren beter kunt inschatten of zij jouw facturen gaan betalen. Verdien je geld aan elke klant? Zorg dat je tijd en energie steekt in rendabele klanten die jou geld opleveren.

4. Richt je debiteurensysteem goed en efficiënt in
Factureer in ieder geval elke week en liever nog op de dag van oplevering zelf. Ondernemers die dagelijks factureren, hebben gemiddeld genomen 14 dagen sneller het geld op hun rekening staan dan ondernemers die dat eens per maand doen. Maak je al gebruik van software, stel die tool dan zo in dat er automatisch een betalingsherinnering wordt gestuurd als de uiterste datum is overschreden. Voordat je er als ondernemer erg in hebt, ben je zelf bankier geworden voor je eigen klanten.

Cash is de zuurstof voor je bedrijf. En financieel inzicht het kloppend hart van je bedrijf. Maak cash (weer) belangrijk binnen jouw onderneming!

Jenneke Palland
Trotse moeder en inwoonster van Kampen
Zakelijk Accountmanager Rabobank IJsseldelta

Nick de Vries

Nick de Vries