Afbeelding
Foto: Johan Schaart.

Cruiseschepen in Kampen werpen hun vruchten af

· leestijd 2 minuten Ondernemen in Kampen

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie

Gedurende de corona-tijd deden ze onze stad niet aan: cruiseschepen. Inmiddels heeft Kampen een heuse ‘cruiseportmanager’ in de vorm van Harry van Dijk, en worden er de nodige marketing- en PR-inspanningen verricht om Kampen als ‘Hartelijke Hanzestad aan het water’ te promoten. Volgens Roeland Tameling van Kampen Partners begint een en ander zijn vruchten af te werpen. Maar dat wil niet zeggen dat er daarmee niets meer te wensen overblijft, natuurlijk.

Cruiseschepen. Menigeen denkt daarbij aan ‘ouden van dagen’ die een all-inclusive cruise hebben geboekt. Besteden die wel voldoende in de stad? Als ze überhaupt al van boord gaan? Roeland: ‘Bestedingen zijn heel verschillend. Daarom is het niet zozeer onze bedoeling om maar gewoon zoveel mogelijk schepen naar Kampen te halen.’ Kwantiteit is tenslotte geen kwaliteit, zo is de onderliggende boodschap. ‘De cruisemaatschappijen die komen, willen we zoveel mogelijk informeren over de mogelijkheden om activiteiten in de stad te doen. En dan natuurlijk het liefst activiteiten waarbij geld wordt uitgegeven. Zodoende klimt onze accountmanager Harry van Dijk, onze ‘Cruiseportmanager’, aan boord. Hij legt contact met de kapiteins en bespreekt met hen wat er allemaal in Kampen te doen is.’

PR met brochures
‘Maar eigenlijk ben je daarmee dan natuurlijk al te laat’, weet ook de marketeer. Immers: de dagen zijn dan al ‘verkocht’ en dus op voorhand al gevuld met activiteiten. Doorgaans is er, als er eenmaal een programma vast staat waarop mensen hebben ingeschreven, nog maar weinig ruimte voor lastminute veranderingen. ‘Daarom hebben we voor deze rederijen ook een speciale brochure gemaakt. Daarin staat alle praktische informatie voor cruisemaatschappijen, inclusief een aantal voorbeeldarrangementen. Er is zelfs een speciale website, cruiseportkampen.nl, voor opgetuigd. Hierbij is het vooral een kwestie van zaaien. Tenslotte kunnen programma’s niet van vandaag op morgen worden aangepast. Echter: hoe eerder rederijen weten wat voor mogelijkheden Kampen hun gasten te bieden heeft, hoe beter het op voorhand in de programma’s kan worden ingebed. Dat gaat de Kamper middenstand uiteindelijk geen windeieren opleveren, denkt Roeland Tameling. ‘Sterker nog: we zien nu al verbetering. Er zijn al meer cruiseschepen dan voorheen die stadswandelingen aanbieden. Die groei is merkbaar bij de Stichting Tourist info Kampen, én bij een commerciële aanbieder als Kampen and Beyond.’

Minder horeca door all-in
Natuurlijk, cruiseschepen hebben een groot nadeel: de all-in arrangementen, waardoor voor de passagiers de noodzaak om in de stad iets te eten, al snel komt te vervallen. ‘De horeca zal dus minder lunches en diners verkopen’, weet de marketeer. ‘Maar natuurlijk is niet alles all-in. Je hebt ook rivercruises a la ‘boat & bike’, waarbij mensen met hun fiets de omgeving door gaan. Daarnaast proberen we maatschappijen die normaal alleen ’s nachts aanmeren, ertoe te verleiden om ook overdag te komen en voor onze activiteiten te kiezen.’ 

Er is genoeg te winnen. ‘Vooral de juweliers, de souvenirwinkels en kledingzaken merken dat er meer mensen onze stad bezoeken. En ook onze ‘legends’, denk aan onze musea, mogen zich in een grotere belangstelling verheugen. Daarnaast profiteren vrijetijdsaanbieders van de toestroom van gasten.’ Of hij enig idee heeft wat de cruisepassagiers gemiddeld in Kampen besteden? ‘Er zijn wel berekeningen voor te vinden, maar ik hecht daar niet zoveel waarde aan. Dat zijn berekeningen die op de achterkant van een bierviltje zijn gemaakt en die een hele grote marge hanteren. Het varieert van dertig tot honderd euro per passagier per dag. Ik vind het erg goedkoop om nu als marketeer te roepen dat alle cruiseschepen die Kampen aandoen jaarlijks vele honderdduizenden of miljoenen euro’s opleveren. Dat is gewoon erg moeilijk meetbaar, dus dat soort voorspellingen doen wij niet.’

Nick de Vries

Artist impression Erfgenamenstraat
Informatiemoment nieuwbouwappartementen Erfgenamenstraat Algemeen Ingezonden 24 apr, 13:15
De roze entree in de dependance van SMK waarna men zich herboren voelt
Vrouwenkracht geëtaleerd via het moederschap bij Stedelijk Museum Kampen Algemeen 24 apr, 11:11
Afbeelding
Column Ondernemen in Kampen: Worden we binnenkort allemaal honderd? Algemeen 24 apr, 08:00