Afbeelding
Foto: Eigen foto

Column Ondernemen in Kampen: Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar iemand zonder ervaring

· leestijd 1 minuut Ondernemen in Kampen

De arbeidsmarkt is krap, met een hoofdletter K. De personeelstekorten leiden bij steeds meer bedrijven tot problemen. Rondom deze grote krapte, spelen ook allerlei vragen, zoals: Waarom betalen we mensen in bepaalde beroepen slecht? Leiden we de nieuwe generatie wel op voor de juiste beroepen? Zijn alle functies wel echt nodig? Interessant om eens over na te denken vanuit jouw perspectief. Hoe zit dit bij jouw bedrijf? En hoe kom jij als werkgever nu aan extra handjes?

 Tips om aan nieuw personeel te komen

Zet jij jouw persoonlijk en zakelijke netwerk al volop in? Vraag vrienden, familie en (oud) medewerkers of zij een geschikte kandidaat weten voor jouw vacature. Beloon de tipgever als de vacature succesvol wordt ingevuld. Vergeet niet dat dit netwerk zowel offline als online ingezet kan worden. Vraag nieuwe medewerkers bijvoorbeeld om eerlijk op LinkedIn te delen hoe ze de eerste periode ervaren hebben.  Werf personeel intern. Geef je eigen medewerkers de kans om te groeien of bied parttimers meer uren aan.  Krapte op de arbeidsmarkt vraagt ook om creativiteit. Kijk bijvoorbeeld naar supermarkt Dirk, die kersverse bondsridder Arjen Robben een baan heeft aangeboden als supermarktmanager.  Organiseer een open dag. Vertel bezoekers dat je op zoek bent naar personeel en vraag ze concreet of ze iemand weten. Wist je dat Broshuis jaarlijks maar liefst 10.000 bezoeker op hun open dag trekt? Een gouden kans.  Zet de deur open voor talent. Benader scholen voor enthousiaste starters, ga samenwerken met studentenplatforms of schrijf je in als erkend leerbedrijf. Nodig potentiele werknemers uit om een open sollicitatie te sturen, of organiseer een koffie-inloop. Hiermee trek je vaak talentvolle kandidaten aan, die gemotiveerd zijn om bij je te werken en graag initiatief tonen. Iets wat weinig wordt gedaan, maar vaak door beide partijen wel erg gewaardeerd wordt: Benader actief een andere werkgever bij een bedrijfssluiting of reorganisatie in de regio.

Behoud is cruciaal
Je medewerkers vormen hét duurzame concurrentievoordeel voor jouw bedrijf. Betrokken personeel is goud waard. Door de krapte op de arbeidsmarkt lijkt het tegenwoordig te draaien om werving van personeel, maar behoud is nog vele malen belangrijker. Hoe ga je actief met personeelsbehoud aan de slag?

Voorkom vertrek van werknemers, door persoonlijk contact. Ga een moeilijk gesprek (wat is er aan de hand?) niet uit de weg, maar zorg dat je in verbinding blijft. Gaat een medewerker toch weg? Voer dan altijd een exit gesprek.  Ken de markt, maar kijk niet alleen naar het salaris. Overweeg creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden zoals gratis maaltijden, een sportschoolpas of laat personeel bedrijfsmiddelen privé gebruiken.  Bring back the fun en werk aan bedrijfstrots. Zorg dat je werknemers trots zijn op hun werk en de organisatie. Spreek je waardering naar hen uit en bedank ze bijvoorbeeld voor hun inzet, flexibiliteit of betrokkenheid. Wist je dat 69% van de werknemers harder wil werken als ze meer waardering krijgen? Stimuleer groei en persoonlijke ontwikkeling. Biedt studiemogelijkheden, bijvoorbeeld met het ontwikkelfonds van upgradejezelfregiozwolle.nl. 

Tot slot: durf verder te kijken dan de papieren van een sollicitant. Kennis en vaardigheden doe je niet alleen op in de schoolbanken.

Jenneke Palland
Trotse moeder en inwoonster van Kampen
Zakelijk Accountmanager Rabobank IJsseldelta

Nick de Vries